شنبه 31 شهریور 1403

توجه به 12 زبان رایج اقوام ایرانی در یک سکوی نمایشی نوپا

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
توجه به 12 زبان رایج اقوام ایرانی در یک سکوی نمایشی نوپا

محمد عاشوری نسب نویسنده و کارگردان سینما، فعال فرهنگی و مدیر فعال رسانه فیلمیز بیان کرد: فیلیمیز یک سکوی نمایشی نوپا است که با هدف پرداخت به فرهنگ، هنر و زبان‌های مادری اقوام مختلف ایرانی راه اندازی شده است. فعالیت ما بر چند حوزه از جمله پوشش فرهنگی که در ایران زمین وجود دار اتفاق می‌افتد و ما تولید فیلم و سریال با محوریت فرهنگ، هنر و زبان اقوام، و اکران فیلم و سریال‌های ایرانی با زبان و گویش‌های مختلف کشور را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: درحال حاضر قصد داریم کار بر روی زبان‌هایی از جمله ترکی، کردی، ترکمن، گیلکی، سمنانی، مازنی، مشهدی، اصفهانی، بختیاری و عربی و بلوچی و یزدی را توسعه دهیم. اگر همه گویش ها را در نظر بگیریم زیاد است اما حدود دوازده زبان محلی را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

وی افزود: ما اولین اکران فیلم سینمایی به شکل چند زبانه یعنی با چند گویش ایرانی را با عنوان آفتابگردان وحشی در چند روز آینده خواهیم داشت. پس از آن چند فیلم دیگر هم آماده اکران داریم.

عاشوری نسب گفت: درحال حاضر دوازده گروه تخصصی داریم که به شکل منسجم درحال فعالیت هستند، در بخش دوبله از دوبله باب‌اسفنجی کار را شروع کردیم و هرماه یک انیمیشن جدید در دنیا با زبان‌ها و گویش‌های مختلف دوبله خواهد شد و بچه‌ها می‌توانند فیلم‌های مورد علاقه خود را به زبان مادری تماشا کنند.

خبرنگار: زهرا بالاور