جمعه 8 تیر 1403

تولید شیرخشک به بیش از 20 هزارتن رسید

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تولید شیرخشک به بیش از 20 هزارتن رسید

سیاوش سلیمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار در 2 ماهه امسال صادرات شیرخشک نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد ناشی از مشکلات رفع تعهدات ارزی، ارزش گذاری پایه صادراتی بالا توسط گمرک کاهش یافته است.

به گفته او، هرکیلو شیرخشک با نرخ 2.6 دلار در گمرک پایه گذاری شده است، درحالی که تولیدکنندگان 2 دلار و کمتر از 2 دلار عرضه می کنند که این امر انگیزه صادرات را کاهش داده که براین اساس رفع تعهد ارزی شرایط سختی را برای صادرکنندگان گذاشته است.

سلیمی از افزایش حداقل 20 درصدی تولید شیرخشک نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: با افزایش تولید شیرخام به 14.7 میلیون تن در افق 1404 و هدایت شدن مازاد تولید به سمت کارخانه های شیرخشک انتظار می رود که تمهیدات جدی برای صادرات اندیشیده شود تا دپوی شیرخشک در واحدهای تولیدی کاهش یابد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک ادامه داد: با افزایش ظرفیت تولیدشیرخام به 14.7 میلیون تن، حدود 6 هزار و 500 تن به تولیر شیرخشک افزوده می شود.

سلیمی از دپوی 60 هزارتن شیرخشک در کارخانجات خبر داد و گفت: با احتساب 15 هزارتن شیرخشک به عنوان ذخیره استراتژیک، 45 هزارتن به منظور تامین نقدینگی کارخانجات شیرخشک برای پرداخت مطالبات دامداران باید به بازارهای هدف صادر شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک ادامه داد: بنابر آمار از ابتدای سال ماهانه بالای 20 هزارتن شیرخشک در کشور تولید می شود، درحالیکه سال گذشته این رقم 17 تا 18 هزارتن بود.

او مصرف شیرخشک ماهانه کشور را 8 هزارتن اعلام کرد و افزود: بنابر آمار سالانه 80 هزارتن شیرخشک مورد نیاز است و مابقی تولید باید به بازارهای هدف صادر شود.

سلیمی گفت: با افزایش تولید شیرخام به 14.7 میلیون تن، حداقل تولید شیرخشک 300 هزارتن خواهد بود که براین اساس 220 هزارتن شیرخشک مازاد باید به بازارهای هدف صادر شود.

خبرنگار: آزاده محبی

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی