دوشنبه 2 مهر 1403

تولید 4 میلیون تن ذغال سنگ در کشور

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تولید 4 میلیون تن ذغال سنگ در کشور

میز اقتصاد امروز به بررسی ایمنی معادن با حضور سعید صمدی دبیرانجمن ذغال سنگ ایران، سعید عسگر زاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران و حسینی کیا نایب رئیس اول کمیسیون صنایع بحث و بررسی شد.

در ابتدای این برنامه عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل اصلی وقوع حوادث در معادن کشور فقر سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: معدن به شکل قابل توجهی سرمایه جذب می‌کند و معدن کار و بهره بردار معدن زمانی که شاهد سرمایه گذار خوبی نباشد با مشکلات زیادی در فرآیند اکتشاف روبرو خواهند شد؛ بنابراین اولین قربانی در حوزه سرمایه گذاری معدن ایمنی است و با توجه به آنکه در سال‌های گذشته در ساختار وزارت صمت اداره کل نظارت حذف شده بنابراین اولین قربانی در این بخش معدن و حوادث ناشی از آن بوده است.

او اظهار کرد: در دنیا معادن بسیار زیادی وجود دارد که متاسفانه قابل مقایسه با ایران از لحاظ سرمایه گذاری و همچنین چک لیست پارامتر‌ها نیست به طوری که در آلمان 7 معدن بزرگ در حوزه ذغال سنگ داریم که حدود 70 میلیون تن تولید ذغال دارند، اما در ایران شاهد آن هستیم که ابتدایی‌ترین توصیه‌ها را هم در این بخش رعایت نمی‌کنند.

در ادامه این برنامه سعید صمدی دبیر انجمن ذغال سنگ ایران با بیان اینکه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر نبود ایمنی در معدن ذغال سنگ "معدنجو" به ما گزارش نشده بود گفت: این معدن جزو ایمن‌ترین معادن بوده و طی گزارشی‌هایی که به ما ارسال شده بود این معدن از لحاظ ایمنی و چک لیست‌ها دارای شرایط بسیار خوبی بوده است.

وی ادامه داد: عموما نظارت‌ها در حوزه معدن بسیار دقیق است و در این بخش هم سخت گیری‌های بسیار زیادی انجام شده و در حوزه معدن "معدنجو" هم حتی در 15 سال اخیر یک اخطار هم داده نشده بود.

صمدی با بیان اینکه در کشور تا زمانی که به دنبال تولید فولاد هستیم نیاز به تولید ذغال سنگ داریم گفت: در حال حاضر 4 میلیون تن ذغال سنگ در کشور تولید می‌شود و از لحاظ ذخیره زمین شناسی هم 13 میلیارد تن ذخیره داریم. همچنین تا 10 تا 12 سال پیش با تکیه بر تولیدات داخلی و براساس نیاز کشور بر مبنای واردات ذغال سنگ با قیمت‌های عجیبی وارد کشور می‌شدند.

او گفت: سال گذشته یک تن ذغال سنگ در کشور با 5 میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما برای یک تن ذغال سنگ وارداتی 15 میلیون و 900 هزار تومان با ارز نیمایی پرداخت می‌شود که حدود سه برابر قیمت برای آنها پرداخت می‌شد.

در ادامه این برنامه سید جواد حسینی کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: نمایندگان مجلس بررسی‌های لازم را برای تمامی ابعاد این حادثه را شروع کرده‌اند و روز گذشته هم رئیس کمیسیون صنایع عازم معدن "معدنجو" شده است و مقرر شده فردا در جلسه‌ای صحن علنی مجلس گزارشی در این خصوص ارائه کنند.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین مشکل در این بخش آن است که در حوزه نظارت و ایمنی اقدامات لازم رعایت نشده به طوری که در بحث سنسور‌های هشدار دهنده کوتاهی شده و باید در این زمینه تذکرهای لازم داده می‌شد که متاسفانه اصول ایمنی رعایت نشده است.

او گفت: باید بپذیریم که ضعف‌های مدیریتی و نظارتی در این بخش وجود داشته است و برای این موضوع باید قانون گذار یک قوانین محکمی را وضع کند.

در این برنامه قاسم خرمی مشاور وزیر صمت گفت: فعالیت معدن موقتا متوقف شده و تا زمانی که کمیته فنی اطمینان حاصل کند که ادامه فعالیت این معدن حادثه‌ای را مجدد به خود نمی‌بیند و ایمنی آن را کمیته صادر نکند فعالیت این معدن متوقف خواهد شد و مدیر معادن این معدن هم روز گذشته در جلسات وزیر صمت و وزارت کشور حضور داشتند.

خبرنگار: محبوبه کباری