شنبه 14 مهر 1403

تولید 87 درصد کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی در داخل کشور

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
تولید 87 درصد کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی در داخل کشور

علیرضا شاهمیرزایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در نشست خبری گفت: صنعت پتروشیمی کشور خوشبختانه به خودکفایی رسیده است به طوری که امروز 96 هزار میلیون تن ظرفیت پتروشیمی کشور است.

او افزود: سرمایه‌گذارانی که در بخش بالادست سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید حداقل 40درصد از سود سالانه خود را به توسعه صنعت در بخش تکمیل زنجیره ارزش تخصیص دهند تا از تخفیف‌های خوراک‌های مایع تا حداکثر 17درصد متناسب با فعالیت در مناطق و حلقه‌های زنجیره و در بخش خوراک‌های گازی تا 30درصد از تخفیف برخوردار شوند.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: باید از مواد خام که در صنعت پتروشیمی و تامین خوراک صنعت پتروشیمی که مد نظر وزیر نفت هم می باشد باید مورد تاکید باشد، حدود 80 هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی انجام شد و این صنعت در سال 1401 حدود 16 میلیارد دلار ارزآوری داشته است که در هر لایه‌ای که محصولات پتروشیمی تبدیل به خوراک بعدی شود بالغ بر 15درصد ارزش افزوده به‌وجود می‌آید.

شاهمیرزایی اضافه کرد: در برنامه 4 ساله پیش رو مقرر شده است با کمک هم سرمایه گذاران را مکلف کنیم در ادامه راه در خصوص قطعاتی و کالاهایی که هنوز وابستگی داریم اقدام کنند تا به زودی جشن خودکفایی و بومی سازی 100 درصد کالا و تجهیزات پیچیده صنایع پتروشیمی را شاهد باشیم.

به گفته معاون وزیر نفت،87 درصد محصولات پتروشیمی در داخل کشور تولید می‌شود که بومی سازی این صنعت به زودی شکل خواهد گرفت.

در حال تکمیل...

خبرنگار: رضا زارع