چهارشنبه 13 تیر 1403

تکالیف هوشمندسازی در وزارت نفت محقق شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
تکالیف هوشمندسازی در وزارت نفت محقق شد

وزارت نفت در 3 سال اخیر اقدام‌های گسترده‌ای برای هوشمندسازی ارائه خدمات انجام داده به‌طوری‌که اکنون به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و درگاه ملی مجوزهای کشور متصل شده است.

وزارت نفت در 3 سال اخیر اقدام‌های گسترده‌ای برای هوشمندسازی ارائه خدمات انجام داده به‌طوری‌که اکنون به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و درگاه ملی مجوزهای کشور متصل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هوشمندسازی در بخش‌های مختلف جامعه با توجه به تغییر شتابان فناوری به‌عنوان اصلی اجتناب‌ناپذیر پذیرفته شده است. دولت‌ها نیز به این موضوع باور دارند که اگر می‌خواهند از گردونه رقابت با دیگر کشورها و بخش خصوصی کشور خود بازنمانند باید با سرعت قابل قبولی در مسیر هوشمندسازی حرکت کنند.

این در شرایطی است که تا چند سال گذشته الکترونیکی‌شدن دولت در دستور کار قرار داشت، اما اکنون هوشمندسازی ارائه خدمات دولتی مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس، در مرحله گذار از دولت الکترونیک به دولت هوشمند، همه دستگاه‌های اجرایی کشور مکلف‌اند خدمات در حال ارائه خود (به شهروندان، کسب‌وکار و دولت - به‌ترتیب خدمات با ماهیت G2C،G2B و G2G) را به‌صورت الکترونیکی ارائه و بخشی از آن‌ها را نیز هوشمند کنند.

در این مسیر، مفهوم احراز هویت یکباره و یکپارچه متقاضیان دریافت خدمات از دستگاه‌های اجرایی با هدف تسهیل دسترسی کاربران در دستور کار دولت است. یعنی افزون بر اینکه همه خدمات هر دستگاه در پنجره واحد خدمات آن دستگاه ارائه می‌شود، به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ( my.gov.ir) نیز متصل خواهد بود.

تکالیف دستگاه‌های اجرایی بر اساس قانون در این حوزه شامل راه‌اندازی پنجره واحد دستگاه مطابق الزام‌ها، ارائه 100 درصد خدمات در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه الکترونیکی همه مجوزها، استعلام‌ها و تائیدیه‌ها و هوشمندسازی 20 درصد خدمات است.

وزارت نفت نیز به‌عنوان دستگاه دولتی خدمت‌رسان در این زمینه اقدام کرده است. این وزارتخانه توانسته به تفکیک ستاد و شرکت‌های تابع خود در 3 سال اخیر اقدام‌های گسترده‌ای را انجام دهد، به‌طوری‌که اکنون 97.5 درصد خدمات مجموعه وزارت نفت در پنجره ملی خدمات دولت ارائه می‌شود و تنها یکی از خدمات به‌دلیل بازنویسی سامانه، تاکنون به این پنجره متصل نشده که آن هم در مراحل پایانی است، این وزارتخانه همچنین توانسته است 100 درصد تکالیف هوشمندسازی خود را انجام دهد.

خدمات الکترونیکی و سرویس‌های هوشمند در وزارت نفت

اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یکی از مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نفت برای هوشمندسازی است. بر این اساس، پنجره واحد حقیقی و حقوقی وزارت نفت در حوزه‌های مختلف ارتباط با شهروندان و کسب‌وکار، خدمات می‌دهد. صدور موافقت اصولی و به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضای حوزه پژوهش و فناوری نیز در این قالب و از مسیر پنجره ملی در سطح ستاد وزارت نفت ارائه می‌شود. همچنین همه خدمات و زیرخدمات امور مشترکان در شرکت ملی گاز ایران به شیوه‌های گوناگون و هوشمند ارائه می‌شوند.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز یکی از شرکت‌های تابع وزارت نفت است که به‌طور مستقیم برای ارائه خدمات با مردم در ارتباط است. این شرکت افزون بر صدور مجوزهای مربوط به جایگاه سوخت و سوخت‌رسان‌ها و فعالیت فروشندگان فرآورده‌های نفتی مایع، سرویس‌های کارت هوشمند سوخت مانند صدور کارت خودروهای نوشماره را نیز انجام می‌دهد.

از سویی، امکان ثبت شکایت، پیشنهاد و پیگیری درخواست‌ها در همه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت فراهم است.