پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

جایزه گیلر با انتشار فهرست نامزدها کلید خورد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
جایزه گیلر با انتشار فهرست نامزدها کلید خورد

12 نویسنده کانادایی به فهرست اولیه جایزه گیلر 2023 کانادا راه پیدا کردند و این‌جایزه با انتشار این‌فهرست رسما کلید خورد.

12 نویسنده کانادایی به فهرست اولیه جایزه گیلر 2023 کانادا راه پیدا کردند و این‌جایزه با انتشار این‌فهرست رسما کلید خورد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بوک سلر، امسال در سی‌امین سالگرد اهدای جایزه اسکاتیابانک گیلر، سوزت مایر که سال پیش برنده این جایزه شده بود، فهرست اولیه این جایزه را در جمعی از دوستداران کتاب، نویسندگان و ناشران رونمایی کرد.

این 12 عنوان از میان 145 کتاب که از سوی ناشران سراسر کانادا ارسال شده‌اند و رکوردی بی سابقه در تعداد ارسال شده‌ها به جای گذاشته‌اند، انتخاب شده‌اند.

فهرست بلند جایزه گیلر 2023 شامل این عنوان‌ها است:

دیوید برگن برای رمان «دور از مردگان»

سارا برنشتاین برای رمان «مطالعه برای اطاعت»

النور کاتن برای رمان «بیرنام وود»

کوین چونگ برای رمان «زندگی دوگانه بنسون یو»

نینا دونیک برای رمان «کلاریون»

اروم شازیا حسن برای رمان «ما یعنی خوب»

دیون ایروینگ برای مجموعه داستان کوتاه «جزایر: داستان»

کاترین کویتن بروور برای رمان «به آرامی صبر کن برادر»

مناکا رامان ویلمز برای رمان «باغ پشت بام»

سی اس ریچاردسون برای رمان «همه رنگ در جهان»

کاسیا فون شایک برای مجموعه داستان کوتاه «ما هرگز روی زمین زندگی نکرده‌ایم»

دبورا ویلیس برای رمان «دوست دختر در مریخ»

یک هیات معتبر متشکل از 5 داور این انتخاب را انجام داده‌اند که شامل نویسندگان کانادایی، ایان ویلیامز (رییس هیات داوران و برنده جایزه گیلر 2019)، شارون بالا، برایان توماس آیزاک، نویسنده آمریکایی ربکا مکای و نویسنده هندی بریتانیایی، نیل موخرجی می‌شود.

هیات داوران فهرست اولیه امسال را مهمانی ادبیات کانادایی خوانده که ترکیبی از مجموعه‌های داستان کوتاه با رمان‌ها و در عین حال متشکل از آثار نویسندگان جاافتاده با نویسندگان نوظهور است.

در بیانیه هیات داوران آمده است: این کتاب‌ها بخش‌هایی از کشور و فراتر از مرزهای آن را دربرمی‌گیرد و درباره خانواده، دوستی‌ها، بحران آب و هوا، جنگ، امتیازها و نیت‌های خوب و بد است. داستان‌هایی منظم، آرام، صمیمی و درون‌گرا از روابط در کنار داستان‌های پر سر و صدا و درهم تنیده را می‌توان در این مجموعه دید. این کتاب‌ها هیات داوران را تا مدت‌ها به فکر واداشتند و گاهی ما را تعقیب می‌کردند... لبریز از زندگی، هوشیارانه و متحیر کننده! این نویسندگان از ما صبر و پختگی می‌خواهند و در برابر همه تهدیدها از جمله هوش مصنوعی می‌ایستند و قدرت بی بدیل تخیل انسان را به ما یادآوری می‌کنند.

فهرست نهایی جایزه گیلر چهارشنبه، 11 اکتبر اعلام خواهد شد.