چهارشنبه 4 مهر 1403

جبران خسارت در دادگاه صلح حتی با جلب رضایت شاکی

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
جبران خسارت در دادگاه صلح حتی با جلب رضایت شاکی

رییس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه اگر شوراهای حل اختلاف موفق به جلب رضایت شاکیان شوند، پرونده در همان‌جا به‌طور مسالمت‌آمیز خاتمه می‌یابد و این امر امکان بیشتری برای جبران خسارات وارد شده فراهم می‌کند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام هادی صادقی؛ رییس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه در تبیین قانون جدید شورا‌های حل اختلاف و دادگاه صلح اظهار کرد: یکی از مزایای همجواری دادگاه صلح با شوراهای حل اختلاف این است که در صورت نیاز به مداخله شوراها، زمان مردم تلف نمی‌شود. حضور شورا در کنار دادگاه صلح، فرصتی مناسب برای بهره‌گیری از امکان سازش است.

وی افزود: همچنین، دادگاه‌های صلح به جرائم کیفری درجه هفت و هشت بدون نیاز به صدور کیفرخواست و مراجعه به دادسرا رسیدگی می‌کنند که باعث تسریع در روند رسیدگی و کوتاه شدن فرآیندها می‌شود.

تشریح فعالیت دادگاه‌های صلح؛ گامی برای ترویج صلح

صادقی ادامه داد: در این میان، اگر شوراهای حل اختلاف موفق به جلب رضایت شاکیان شوند، پرونده در همان‌جا به‌طور مسالمت‌آمیز خاتمه می‌یابد. این امر همچنین امکان بیشتری برای جبران خسارات وارد شده فراهم می‌کند.

رییس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه گفت: در مواردی که سازش صورت می‌گیرد، معمولاً در سازش‌نامه‌ها نحوه جبران خسارت پیش‌بینی می‌شود که این روش به‌مراتب بهتر از صدور کیفرخواست و مجازات مجرم است؛ چرا که در بسیاری از موارد، بزه‌دیده به حق خود نمی‌رسد و صرفاً مجازات مجرم اجرایی می‌شود.

.

صادقی تأکید کرد: اما با سازش و جبران خسارت، احقاق حق واقعی بزه‌دیده به دست می‌آید. این امکان در شوراهای حل اختلاف در کنار دادگاه‌های صلح، به شکلی کارآمد و سریع تحقق می‌یابد.