شنبه 9 تیر 1403

جدیدترین ماهواره هواشناسی آمریکا به فضا پرتاب شد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
جدیدترین ماهواره هواشناسی آمریکا به فضا پرتاب شد

آمریکا یک ماهواره هواشناسی جدید را توسط موشک فالکون هوی شرکت اسپیس‌اکس به فضا پرتاب کرد.

- اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، سه‌شنبه شب، موشک فالکون هوی شرکت اسپیس‌اکس، جدیدترین ماهواره هواشناسی آمریکا را به فضا پرتاب کرد. ماهواره هواشناسی GOES-U چهارمین و آخرین ماهواره از مجموعه ماهواره‌های هواشناسی زمین‌آهنگ آمریکا بود.

این ماهواره که به سفارش سازمان ملی اقیانوس‌شناسی و هواشناسی آمریکا (NOAA) ساخته شده است، ماهواره پس از استقرار در مدار زمین‌آهنگ، GOES-19 نامیده شده و تحت آزمایش‌های اولیه قرار خواهد گرفت. سپس به موقعیت 75 درجه شرقی مدار زمین‌آهنگ منتقل شده و جایگزین ماهواره GOES-16 که عمر آن رو به اتمام است، خواهد شد.

هند ماهواره هواشناسی پرتاب کرد

کارشناسان هواشناسی می‌گویند مشاهدات ارائه شده توسط سه ماهواره هواشناسی که پیش‌تر به فضا پرتاب شده بود، پیش‌بینی‌های آب‌وهوا را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است. در این رابطه

کن گراهام، مدیر سرویس ملی هواشناسی آمریکا گفت: «سری ماهواره‌های GOES-R برای ما یک تحول عظیم بوده است و از زمان پرتاب نخستین ماهواره از این سری در سال 2016، نسل جدید ماهواره‌های GOES ما را قادر ساخته است تا پیش‌بینی‌ها، هشدارها و خدمات جدید و بهبود یافته‌ای ارائه دهیم که به نجات جان انسان‌ها و محافظت از اموال کمک می‌کند.»

یکی از قابلیت‌های جدید در سری ماهواره‌های GOES-R، نقشه‌بردار صاعقه است؛ به این معنی که داده‌های این ماهواره به هواشناسان اجازه می‌دهد تا شدت طوفان را بهتر درک کرده و بر اساس آن هشدارهای لازم را صادر کنند.