پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

جذب حداکثری تسهیلات مقاوم سازی منازل روستایی اولویت کار است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جذب حداکثری تسهیلات مقاوم سازی منازل روستایی اولویت کار است

قزوین - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین جذب حداکثری تسهیلات بانکی مربوط به مقاوم سازی و بهسازی مسکن روستایی استان را اولویت مهم کاری دستگاه‌های ذیربط عنوان کرد.

علی فرخزاد بعداظهر شنبه در جلسه بررسی مشکلات تسهیلات مقاوم سازی و ساخت و سازهای روستایی استان، اظهار داشت: وقوع زلزله‌های اخیر، به خصوص در آوج نشان داد که ما چقدر در حوزه مقاوم سازی و بهسازی منازل مسکونی روستاها موفق عمل کرده‌ایم تا جایی که انجام این عملیات در جلوگیری از تخریب بسیاری از واحدها جلوگیری کرد.

وی با اشاره به سهمیه چهار هزار واحدی مقاوم سازی مسکن روستاهای استان در سال جاری، افزود: هر چند تنها 2 ماه از ابلاغ این سهمیه می‌گذرد اما بانک‌های عامل باید توجه داشته باشند که تا قبل از فصل سرما و تا 2 ماه آینده نسبت به تشکیل پرونده و پرداخت این نوع تسهیلات به متقاضیان اقدام کنند.

به گفته وی، قرار داشتن قزوین در بین آخرین استان‌های جذب و پرداخت تسهیلات مربوط به مقاوم سازی مسکن روستایی در کشور به هیچ عنوان زیبنده آن که یکی از پرخطرترین استان‌های کشور در حوزه حوادث غیرمترقبه قرار دارد، نیست.

فرخزاد ادامه داد: فرمانداراران، بخشداری‌ها، دهیاران و شوراهای بخش با توجیه روستاییان باید آنان را ترغیب به استفاده از تسهیلات مقاوم سازی و بهسازی مسکن روستایی کنند و این در حالی است که واگذاری تسهیلات مسکن روستایی نباید برای شهرستان‌های استان به صورت سهمیه بندی در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: رونق ساخت و ساز در سطح شهرها و روستاهای استان بدون شک باعث ایجاد و توسعه اشتغال و همچنین تولید مصالح ساختمانی گسترده در مناطق مختلف استان خواهد شد.

40 درصد سهمیه اقدام ملی مسکن استان قزوین مربوط به روستاها است

فرخزاد تصریح کرد: با توجه به سهمیه 9500 واحدی استان قزوین در طرح اقدام ملی مسکن، 40 درصد این پروژه به روستاهای استان اختصاص پیدا کرده که همین مساله بیانگر اهمیت موضوع است.

وی ادامه داد: رونق مقاوم سازی و بهسازی مسکن در روستاها نیز علاوه بر ایجاد اشتغال برای روستاییان، از مهاجرت آنان جلوگیری به عمل آورده و به مهاجرت معکوس این مناطق کمک خواهد کرد.

این مسوول امور عمرانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بانک‌های عامل استان در ارایه تسهیلات و پذیرش ضامن به صورت سفته زنجیره‌ای مشکلی نداشته و آماده پاسخگویی به متقاضیان در این زمینه هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین افزود: با توجه به تخصیص تسهیلات مقاوم سازی به چهار هزار واحد مسکن روستایی در استان، در صورت تخصیص 100 درصدی این موضوع، در آینده شاهد افزایش میزان این نوع سهمیه خواهیم بود.

استان قزوین دارای 843 روستا و 93 هزار و 246 واحد مسکونی روستایی هست که حدود 50 درصد آن مقاوم سازی شده است.

*س_برچسب‌ها_س*