پنج‌شنبه 14 تیر 1403

جریان مباهله چه بود؟

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
جریان مباهله چه بود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین بهاری گفت: در جریان 23 سال رسالت وجود مبارک پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم، حوادث متعددی در جهان اسلام رخ داد که بعضی از این حوادث و اتفاق‌ها، به عنوان حادثه‌ای بسیار با عظمت و با اهمیت در تاریخ ثبت و ضبط شده‌اند. حوادثی مانند حادثه هجرت پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم، هجرت مسلمانان به حبشه، نبرد‌ها و غزواتی که پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم در دوران سخت مبارزه با مجموعه‌ی کفار و مشرکین داشتند و حادثه بزرگی مثل جریان غدیر که در حجه‌الوداع پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم رخ داد و یکی از حوادث بسیار با اهمیتی که شاید اسلام را از مجموعه‌ی جزیره‌العرب به سایر مناطق، بسط و گسترش داد مکاتبه پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم با سران دنیا بود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم به خیلی از حاکمان و سران دنیا نامه نوشتند و آنها را به اسلام دعوت کردند و در همان زمانی که وجود مبارک پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم چنین دعوت‌هایی را انجام می‌دادند بعضی از طوائف و قبائل در اطراف مدینه بودند که هنوز اسلام را نپذیرفته بودند و گاهاً بعضی از آنها با اسلام سرِ نزاع و جنگ داشتند. بنا به قول مشهور در روز 24 ذی‌الحجه سال دهم هجری؛ وجود مبارک پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم به بزرگ قبیله‌ی نجران که نزدیک مدینه بودند نامه‌ای نوشتند و فرستاده‌ای برای آنها ارسال کرده و درخواست کردند که آنها اسلام را بپذیرند.

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: چند نفر نماینده آمدند و در محضر پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله والسلم با ایشان صحبت کردند و زمانی که حضرت پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم جریان تولد حضرت عیسی‌بن مریم علیه‌السلام را توضیح دادند آنها زیر بار نرفتند و گفتند که عیسی در مقام فرزندی خداست و عیسی را به عنوان یک بنده خدا نپذیرفتند و لحظه‌ای که چنین مواجهه‌ای رخ داد. پروردگار عالم در آیه 61 سوره مبارکه آل عمران به پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم وحی فرستادند و فرمودند: «فَمَن حَاجَکَ فِیهِ مِن بَعدِ مَا جَاءَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعَالَوا نَدعُ أَبنَاءَنَا وَأَبنَاءَکُم وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُم وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکُم ثُمَ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَتَ اللَهِ عَلَی الکَاذِبِینَ» «پس هر کس با تو درباره عیسی در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما و شما فرزندان و زنان و کسانی را که به منزله خودمان هستند بخوانیم، سپس به مباهله برخیزیم (در حق یکدیگر نفرین کنیم) تا دروغگویان (و کافران) را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازیم.»

حجت‌الاسلام بهاری افزود: خداوند متعال به پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم فرمودند: یا رسول الله، به آنها بگو با بچه‌ها و زنانشان بیایند و شما هم با بچه‌هایتان و زنانتان بیایید. آن‌ها با جانشان بیایند و شما هم با جانتان بیایید. سپس، روبروی هم که قرار گرفتید نسبت به یکدیگر، از پروردگار عالم درخواست کنید هر کسی حق است خداوند حفظش کنند و هر کسی ناحق است خداوند متعال نابودش کنند و با هم مباهله انجام دهید و یکدیگر را نفرین کنید. پس از این که آنها آمدند بهشان بگویید: بدان که خداوند منان لعنت خودشان را بر دروغگو‌ها جاری کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت