دوشنبه 7 آبان 1403

جلیلی: باید فرآورده‌های نفتی را بفروشیم / اگر پنج تا مثل پتروپالایشگاه خلیج فارس داشته باشیم از فروش نفت بی‌نیاز می‌شویم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
جلیلی: باید فرآورده‌های نفتی را بفروشیم / اگر پنج تا مثل پتروپالایشگاه خلیج فارس داشته باشیم از فروش نفت بی‌نیاز می‌شویم

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنهایی که نفت را از ما خریداری می کنند آن را تبدیل به فناوری می کنند و چند برابر قیمت به ما فروشند، ما می توانیم نفت را به فرآورده تبدیل کنیم بعد آن را تبدیل به صنایع پایین دست پتروشیمی بکنیم

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سعید جلیلی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری گفت: اوایل برنامه ششم در سال 92 که نوشته بود دولت وقت اعتقاد زیادی به برنامه نداشت، رئیس جمهور وقت در مجمع تشخیص می گفت ما این برنامه را زیاد دنبال نمی کنیم برای همین در جلسات شرکت نکرد.

وی افزود: در پایان 8 سال که گزارش دادم فقط 30 برنامه ششم اجرا شده بود و رشد منفی و صفر داشتیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: حاکمیت ریال باید جدی گرفته شود؛ باید برای حاکمیت ریال برنامه داشته باشیم. دولت مقتدر یعنی این، نه سر و صدا کردن.

جلیلی گفت: اهداف برنامه توسعه کاملا قابل تحقق است؛ باید به طور جدی کار کرد.

وی با اشاره به سیاسگذاری‌های دولت در مورد سازوکار مالیات‌ستانی افزود: مالیات یک ابزاری برای سیاستگذاری است نه صرفا منبع درآمد، مالیات صرفا نباید منبع درآمد باشد.

جلیلی در همین رابطه افزود: مالیات اگر خوب سیاستگذاری شود فشار بر مردم را کم می‌کند. نباید فرار مالیاتی داشته باشیم. عدالت یعنی همه کسانی که درآمد دارند به نسبت مالیات پرداخت کنند.

وی گفت: در کشور کمبود زمین نداریم؛ مشکل انحصار و تبعیض در زمین است. مسکن یکی از موضوعات اصلی کشور ماست.

جلیلی بیان داشت: البته قطعا در برابر این موضوعات برخی مانع‌تراشی می‌کنند. نامه‌ای به آقای رئیسی درباره اتلاف فراورده‌های نفتی نوشتم که راه‌حل آن سامانه‌ای برخط است. ایشان استقبال کردند و آن را به دستگاه‌های مربوطه ارجاع دادند و قرار شد در برنامه هفتم بیاید.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده این بند به برنامه هفتم وارد شد اما باز هم کافی نیست چرا که با پیگیری بیشتر باید برنامه اجرایی و آیین‌نامه آن تدوین شود.

جلیلی اشاره‌ای به ظرفیت پالایشگاه خلیج فارس کرد و در همین رابطه گفت: اگر پنج تا مثل پتروپالایشگاه خلیج فارس داشته باشیم از فروش نفت بی‌نیاز می‌شویم و آن تبدیل به فرآورده می‌کنیم.