پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

جهش تولید محصولات گواهی شده کشاورزی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
جهش تولید محصولات گواهی شده کشاورزی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تولید محصولات سالم کشاورزی نیازمند این است که زنجیره تولید این محصولات در کشور به شکل کامل و بی نقصی شکل گیرد. این کار از طریق ایجاد سامانه دیجیتال برای مدیریت بازیگران این حوزه، ارائه خدمات فنی تولید، ارائه خدمات رهگیری، برند سازی، بازاریابی و... انجام شدنی است و می‌تواند شرایط برای تولید مستمر و بهینه محصولات سالم کشاورزی را فراهم کند. تولید...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تولید محصولات سالم کشاورزی نیازمند این است که زنجیره تولید این محصولات در کشور به شکل کامل و بی نقصی شکل گیرد.

این کار از طریق ایجاد سامانه دیجیتال برای مدیریت بازیگران این حوزه، ارائه خدمات فنی تولید، ارائه خدمات رهگیری، برند سازی، بازاریابی و... انجام شدنی است و می‌تواند شرایط برای تولید مستمر و بهینه محصولات سالم کشاورزی را فراهم کند. تولید محصولات سالم کشاورزی به معنای تامین امنیت غذایی در کشور است که این هدف مهم و راهبردی در کشور به عنوان یک سیاست ملی در دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی در حال پیگیری است.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به عنوان یکی از حامیان این کار با کمک شرکت‌های دانش بنیان در تلاش است تا این هدف را در کشور پیاده‌سازی کند. یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه اجرای 5 پروژه ملی برای ارتقای تولید محصولات گواهی شده کشاورزی است. پروژه‌هایی، چون «استقرار پلتفرم زنجیره تولید محصولات سالم کشاورزی»، «برنامه رتبه بندی محصولات اساسی کشاورزی (گندم)»، «برنامه رتبه بندی محصولات اساسی کشاورزی (ذرت)»، «برنامه رتبه بندی محصولات اساسی کشاورزی (محصولات صیفی)»، «برنامه رتبه بندی محصولات اساسی کشاورزی (میوه‌ها)». طرح‌هایی که با افزایش تاب آوری ملی و جهش تولید در اقلام اساسی و مهم کشاورزی می‌تواند نقش بسزایی در رونق دادن به این صنعت مادر و مهم در کشور داشته باشد. صنعتی که بسیاری از بخش‌های اقتصاد را به صورت محلی و بین المللی تحت تأثیر قرار می‌دهد و عرصه‌ای است که نیاز بشر به آن دائمی و مستمر است و در سال‌های اخیر اهمیت تامین امنیت غذایی و وامداری آن به صنعت کشاورزی بیشتر خودنمایی می‌کند.