پنج‌شنبه 19 مهر 1403

جوایز برندگان نوبل 2022 اهدا شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
جوایز برندگان نوبل 2022 اهدا شد

جوایز نوبل طی مراسمی در استکهلم اهدا شد و به جز برندگان جوایز نوبل سال 2022، برندگان جوایز نوبل سال 2020 و 2021 هم حضور داشتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این جایزه به ارزش حدود 900000 دلار روز شنبه در سالگرد درگذشت صنعتگر سوئدی آلفرد نوبل، که جوایز را در سال 1895 بنیان نهاد، اهدا شد. جایزه صلح نوبل امسال به فعالان بلاروس، روسی و اوکراینی به دلیل ترویج حق انتقاد از قدرت و حمایت از حقوق اساسی شهروندان اهدا شد. فعال زندانی آلس بیالیاتسکی از بلاروس، سازمان روسی یادبود، و گروه مرکز اوکراین برای آزادی های مدنی به عنوان دریافت کنندگان در ماه اکتبر اعلام شدند. "اولکساندرا ماتویچوک" از مرکز آزادی‌های مدنی اوکراین درخواست‌ها برای یک مصالحه سیاسی را رد کرد چرا که به روسیه اجازه می‌دهد تا برخی از قلمروهای اوکراین را برای خود حفظ کند. وی افزود: مبارزه برای صلح به معنای تسلیم شدن در برابر فشار متجاوز نیست، بلکه به معنای محافظت از مردم در برابر ظلم آن است. یک کشور تحت حمله با زمین گذاشتن سلاحش صلح به دست نمی‌آورد. این صلح نیست بلکه اشغال است. وی بار دیگر درخواست برای محاکمه بین المللی ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهوری روسیه و بلاروس را تکرار کرد و افزود: ما باید اثبات کنیم که اجرای قانون کارایی دارد و عدالتی هست حتی اگر به تاخیر بیفتد. ماتویچوک یکی از برندگان صلح نوبل 2022 در کنار گروه حقوق بشری "مموریال" و "آلس بیالیاتسکی"، رئیس گروه حقوق بشری بلاروسی ویاسناست. بیالیاتسکی که در زندان است و در حال گذراندن حکم حبس 12 ساله اجازه نیافت تا در این مراسم سخنرانی کند بجای او ناتالیا پینچوک همسرش سخنرانی کرد. در این میان، "یان راچینسکی"، رئیس گروه حقوق بشری مموریال روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بی. بی. سیمدعی شد که مسکو به وی گفته شد نباید جایزه صلح نوبل را بگیرد چون به نظر می‌رسد دیگر برندگان این جایزه "نامناسب" هستند؛ اما او این کار را انجام نداد. دولت مسکو سال گذشته میلادی این گروه حقوق بشری را تعطیل کرد؛ اما راچینسکی گفته که به کارش ادامه می‌دهد. وی افزود: " کمیته نوبل این جایزه را به سه نفر در سه کشور مختلف داد که این اقدامی قابل توجه است و ثابت می‌کند که جامعه مدنی به واسطه مرزهای ملی جدا نشده بلکه یک جسم مشترک برای حل مشکلات رایج است." کمیته نروژی نوبل از دریافت کنندگان جایزه به دلیل "تلاش برجسته آنها برای مستندسازی جنایات جنگی، نقض حقوق بشر و سوء استفاده از قدرت" ستایش کرد. کمیته در استناد خود گفت: «آنها با هم اهمیت جامعه مدنی برای صلح و دموکراسی را نشان می دهند.

لیست برندگان امسال:

آلن اسپکت، جان اف کلازر و آنتون زیلینگر برای جایزه نوبل فیزیک سال 2022 کارولین برتوزی، مورتن ملدال و کارل بری شارپلس برای جایزه نوبل شیمی سال 2022 سوانت پابو برای جایزه نوبل پزشکی سال 2022 آنی ارنو جایزه نوبل ادبیات سال 2022 بن اس. برنانکه، داگلاس دبلیو. دایموند و فیلیپ اچ. دیبویگ برای جایزه نوبل علوم اقتصاد 2022