دوشنبه 2 مهر 1403

جوجه ریزی شهریور به 143 میلیون قطعه رسید

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
جوجه ریزی شهریور به 143 میلیون قطعه رسید

محمدعلی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: براساس آمار در شهریور ماه 143 میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است که براین اساس کمبودی در عرضه مرغ نداریم.

او با بیان اینکه در 6 ماهه نخست سال تولید مرغ مطلوب بوده است، افزود: طبق آمار در فروردین ماه 136 میلیون و 600 هزار قطعه، اردیبهشت 155 میلیون و 841 هزار قطعه، خرداد 151 میلیون و 800 هزار قطعه، تیرماه 151 میلیون و 800 هزارقطعه، مرداد 147 میلیون و 700 هزار قطعه و در شهریور 143 میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که کاهش تقاضا در مهرماه، جوجه ریزی مرداد و شهریور را تحت تاثیر قرار داده است.

افزایش 25 درصدی تولید مرغ در 6 ماهه امسال

کمالی سروستانی ادامه داد: در 6 ماهه نخست امسال تولید ماهانه گوشت مرغ نسبت به سال قبل 20 تا 25 درصد افزایش یافته که همین امر منجر به فزونی عرضه در برابر تقاضا و صادرات مرغ به بازارهای هدف شده است.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ افزود: براساس آمار از ابتدای سال بیش از 18 هزارتن مرغ توسط اتحادیه و زنجیره های تولیدی به بازارهای هدف صادر شده است که اکنون بدلیل تنظیم بازار داخل، صادرات متوقف شده است، هرچند وزارت جهاد قول دادند که این امر مقطعی است و صادرات مجدد از سرگرفته می شود.

او با بیان اینکه عرضه مرغ مهرماه نسبت به تقاضا افزایشی است، گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید مرغ مهرماه به 250 تا 260 هزارتن برسد که این میزان مازاد بر نیاز کشور است.

ضرورت خرید و جمع آوری 20 هزارتن مرغ از سطح بازار در مهرماه

کمالی سروستانی با تاکید بر جمع آوری و خرید حمایتی مرغ از سطح بازار افزود: براساس برآوردهای صورت گرفته در مهرماه 250 تا 260 هزارتن گوشت مرغ تولید خواهد شد که پشتیبانی امور دام برای خرید 15 تا 20 هزارتن مرغ مازاد باید آمادگی داشته باشد.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری راهگشای تنظیم بازار نیست، گفت: مدیریت تولید تنها راهگشای مشکلات تنظیم بازار است و هیچ گاه قیمت گذاری دستوری نمی تواند مشکلات مرغداران را مرتفع کند و به عبارت دیگر قیمت گذاری دستوری کارایی لازم را در بازار ندارد و امنیت تولید را تحت تاثیر قرار می دهد.

برنامه ریزی برای صادرات ماهانه 10 میلیون قطعه جوجه در 6 ماهه دوم

او درباره آینده بازار صادرات مرغ در 6 ماهه دوم سال افزود: اگر تامین نهاده های دامی و جوجه یکروزه به طور مستمر انجام شود، قطعا می توانیم صادرات را ادامه دهیم. کمااینکه برنامه ریزی صادرات ماهانه 10 میلیون قطعه جوجه ریزی را داریم.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته در 6 ماهه دوم سال به طور متوسط ماهانه 140 تا 150 میلیون قطعه جوجه ریزی خواهیم داشت، هرچند در ایام پایانی سال به دلیل ایام ماه رمضان و شب عید تا حدی میزان جوجه ریزی افزایش می یابد.

خبرنگار: آزاده محبی