دوشنبه 16 مهر 1403

حاکمیت شرکتی در رتبه‌بندی ناشران بورسی لحاظ خواهد شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
حاکمیت شرکتی در رتبه‌بندی ناشران بورسی لحاظ خواهد شد

ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دستورالعمل بحث حاکمیت شرکتی 18 مهرماه سال 1401 به تصویب هیات مدیره سازمان رسید. در آذر ماه 1401 به ناشران اوراق بهادار و موسسات حسابرسی برای اجرا و نظارت این موضوع ابلاغ شد و به تازگی هم منشور کمیته ریسک و کمیته انتصابات به شرکت‌ها ابلاغ شده است؛ بر این اساس از نظر قوانین و مقررات تمام آنچه نیاز بود ابلاغ شده و ناشران باید از ابتدا دستورالعمل حاکمیت شرکتی را رعایت کنند.

او افزود: بر اجرای حاکمیت شرکتی نظارت خواهیم کرد و یک سری چک لیست‌هایی را بر میزان اجرای حاکمیت شرکتی از سوی ناشران اوراق بهادار تهیه کردیم و در اختیار مؤسسات حسابرسی قرار دادیم که مؤسسات آنها را تکمیل کرده و میزان رعایت حاکمیت شرکتی را توسط هر ناشر به ما اطلاع دهند.

این مقام مسئول اظهار کرد: حتما امسال در بحث رتبه‌بندی، ناشران حاکمیت شرکتی را لحاظ خواهیم کرد و اگر ناشری بحث حاکمیت شرکتی را رعایت نکند گزارش تخلفاتی تهیه و به مرجع رسیدگی تخلفات ارسال و بر اساس تخطی از مفاد، برخورد لازم انجام خواهد شد.

او در نهایت می‌گوید: حاکمیت شرکتی نظام راهبری صحیح و درست یک شرکت را تشریح می‌کند و اجرای درست آن منجر به صرف و صلاح همه سهامداران و ذی‌نفعان می‌شود؛ بر این اساس برای ما از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس