جمعه 21 اردیبهشت 1403

حدود 200 رمان به مرحله دوم جایزه ادبی جلال رسید

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
حدود 200 رمان به مرحله دوم جایزه ادبی جلال رسید

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال شروع به کار کرده است. در این دوره 2 هزار و 676 اثر به دبیرخانه رسید که بعد از داوری مرحله اول آثار برتر به مرحله دوم می‌روند تا جدی‌تر مورد بررسی قرار گیرند. در همین باره وجیهه سامانی دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با ما به گفتگو نشست.

200 رمان به مرحله دوم جایزه ادبی جلال رسید

دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در خصوص تعداد آثار رسیده به مرحله دوم داوری بیان کرد: در پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، شاهد رشد کمی 74 درصدی آثار نسبت به دوره چهاردهم بودیم که در بخش داستان بلند و رمان یک هزار 508 اثر، مجموعه داستان کوتاه 401 اثر، مستندنگاری 690 اثر و نقد ادبی 77 اثر به دبیرخانه رسید.

وی در ادامه افزود: داوران بخش‌های چهارگانه پس از ساعت‌ها بحث و تبادل نظر و بررسی آثار، هر تعداد کتابی را که تشخیص دادند برای بررسی و کارشناسی دقیق‌تر در مرحله دوم گزینش کردند و از این نظر هیچ سقف محدودیتی وجود نداشت؛ به طور مثال در بخش رمان و داستان بلند حدود 200 اثر در مرحله دوم مورد مطالعه و بررسی دقیق و تخصصی قرار گرفت.

آثار رویداد ادبی در سه مرحله داوری می‌شود

سامانی در خصوص فرآیند داوری آثار گفت: آثار در این جایزه و رویداد ادبی در سه مرحله داوری می‌شود. در مرحله اول ریزش ابتدایی آثار را داریم که داوران پس از چندین و چند ساعت بررسی و تدبر در آثار، کتاب‌های مورد نظر را بررسی و با مطالعه دقیق‌تر، گزینش می‌کنند. در مرحله دوم به کاندیداهای مورد نظر در هر بخش می‌رسند و در مرحله سوم کتاب‌های برگزیده یا تقدیری معرفی می‌شود.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وجیهه سامانی جایزه ادبی جلال آل احمد این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
حدود 200 رمان به مرحله دوم جایزه ادبی جلال رسید 2