دوشنبه 26 شهریور 1403

حسین علیزاده «دستگاه‌های موسیقی ایران» را منتشر می‌کند

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
حسین علیزاده «دستگاه‌های موسیقی ایران» را منتشر می‌کند

مجموعه «دستگاه‌های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تألیف حسین علیزاده 31 شهریور رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از امور رسانه ای پروژه، مجموعه «دستگاه‌های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تألیف حسین علیزاده 31 شهریور رونمایی می‌شود. این مجموعه که به نوعی نتیجه تلاش حسین علیزاده در زمینه موسیقی ردیف دستگاهی و آموزش آن است شامل 13 دستگاه و آواز موسیقی ایرانی می‌شود که در قالب 17 سی دی و 13 کتاب نت ارائه خواهد شد.

آهنگسازی و تألیف این اثر که توسط «خانه کار و دیدار کارمان» منتشر شده است از ماه‌های پایانی سال 1399 و در بحبوحه شیوع ویروس کرونا آغاز شد و تا امروز تعداد 43 نفر نوازنده و خواننده در اجرای دستگاه‌ها و آوازهای مختلف آن نقش داشته‌اند.

اشعار این مجموعه نیز توسط سیروس جمالی برای سهولت در یادگیری و به خاطر سپردن گوشه‌ها، به طور خاص به گونه‌ای سروده شده‌اند که نام هر گوشه در شعرِ آن جای گرفته است.

در توضیحات تکمیلی این پروژه آمده است:

«دستگاه‌های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تألیف حسین علیزاده تلاشی برای بقا و گسترش نغماتی در طی تاریخ شکل گرفته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند.

حسین علیزاده، آهنگساز، مؤلف و نوازنده تار و سه تار، در این اثر ضمن حفظ اصالت‌ها با رویکردی خلاق و پویا، الگوها و نغمه‌های موسیقی دستگاهی ایران را طوری ساخته و پرداخته است که می‌تواند برای همه علاقه‌مندان به موسیقی ایران اثرگذار باشد.

وی در مقدمه کتاب ضمن اشاره به این ویژگی آورده است: در این مجموعه تلاش بر این است که نه تنها اهل فن، بلکه مردم علاقه‌مند نیز همه با این نغمه‌ها و آهنگ‌ها مانوس باشند و آن‌ها را به عنوان میراث تاریخی و فرهنگی در ذهنِ خود محفوظ بدارند.

24357

کد خبر 1954512