دوشنبه 16 مهر 1403

حضور در قطب جنوب عمق استراتژیک ایران را افزایش می‌دهد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
حضور در قطب جنوب عمق استراتژیک ایران را افزایش می‌دهد

تقوی گفت: حضور در قطب جنوب برای ایران دستاورد‌های سیاسی، امنیتی و نظامی دارد.

علیرضا تقوی، کارشناس مسائل بین الملل در ارتباط با حضور ایران در قطب جنوب اظهار کرد: قطب جنوب منطقه‌ای است که در موقعیتی خاص در جنوبگان کره زمین واقع شده است. مساحت بسیار زیادی دارد و پنجمین قاره بزرگ جهان محسوب می‌شود و مواد معدنی بزرگی مانند تیتانیوم، نیکل، کروم، مس، اورانیوم و بسیاری از مواد معدنی و فلزات گرانبها در آن جا یافت می‌شود. موقعیت خاص جغرافیایی دارد و حضور در آن جا از لحاظ اقتصادی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: نکته دوم از لحاظ نظامی است. شما برای آن که در قطب جنوب حضور داشته باشید باید به بسیاری از تکنولوژی‌ها دست پیدا کنید و این انگیزه را در کشور ما ایجاد کرده است که به تکنولوژی‌های نوین دریانوردی و ایجاد پایگاه در مناطق سردسیر دسترسی پیدا کنیم و به آن توجه کنیم.

تقوی گفت: نکته سوم آن است که حضور در قطب جنوب برای ایران شخصیت سیاسی بین المللی به همراه دارد و عمق استراتژیک ایران را افزایش می‌دهد و حضور نظامی ایران و ایجاد پایگاه در قطب باعث می‌شود که ایران بتواند دریانوردی خود را در پایین قاره استرالیا و اقیانوسیه و آرام حوزه نفوذ خود را گسترش دهد و ضریب تاثیر گذاری ایران بر معادلات دریایی بیشتر می‌شود.

وی گفت: نکته دیگر آن است که تردد مکرر میان قطب جنوب و سواحل ایران باعث می‌شود که ایران حضوری بیشتر در اقیانوس‌های مهم مانند اقیانوس هند داشته باشد و این حضور بیشتر باعث تاثیر گذاری بیشتر در تجارت کالا و انرژی جهان می‌شود و از این طریق می‌توانید امنیت تجاری جهان را تحت تاثیر مثبت قرار دهید و سهمی از امنیت تجار جهان به دست آوریم.

این کارشناس در انتها گفت: همانطور که فرمانده نیروی دریایی ارتش فرمودند قطب جنوب مکان بسیاری مناسبی برای هدایت موشک‌های بالستیک است. موشک‌ها از آن جا با شرایط بهتری قابل هدایت هستند و مجموعه این‌ها باعث می‌شود که حضور در قطب جنوب برای ایران دستاورد‌های سیاسی، امنیتی و نظامی داشته باشد و کشور ما را از یک قدرت منطقه‌ای به قدرتی بین المللی و بزرگ تبدیل کند؛ خصوصا در دریا که عمده تجارت بین المللی در آن است و هرکس بتواند در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشد می‌تواند جهان را تحت کنترل بگیرد و یا حداقل بخشی از قدرت بین المللی باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی