شنبه 11 فروردین 1403

اقتصادی وب‌گاه خبر آنلاین

اقتصادی وب‌گاه خبر آنلاین

دیروز برای دومین بار موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان شناخته شده ایرانی در مناظره‌ای شرکت کرد تا از مبانی لیبرالیسم دفاع کند.

دنیای اقتصاد نوشت: جمعیت دچار به «فقر مسکن» در ایران براساس جزئیات یک گزارش رسمی، رکورد معناداری زده است؛ به‌طوری‌که 55درصد خانوارها از «مسکن مناسب و در استطاعت» محروم هستند

تجارت نیوز نوشت: طبق اعلام بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی فروردین ماه سال 1402 نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 12.7 درصد افزایش داشته. اما نکته مهم این است که 89 درصد این تسهیلات به صاحبان کسب‌وکار (حقیقی و حقوقی) پرداخت شده و تنها 10.9 درصد این تسهیلات نصیب مصرف‌کنندگان نهایی یعنی خانوارها شده است.

فارس نوشت: یک مقام مسوول در شورای رقابت گفت: این شورا، شکایات مردمی زیادی درباره اجرانشدن مصوبه قیمتی خودروهای مونتاژی توسط مونتاژکاران را دریافت کرده است و مطمئن باشید شورا از ظرفیت‌های قانونی استفاده می‌کند تا مصوبه قانونی قیمت خودروهای مونتاژی اجرا شود.

ایسنا نوشت:60 لیتر سهمیه بنزین خرداد ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد دوشنبه (یکم خردادماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

تسنیم نوشت: درحالی متقاضیان یکی از پروژه‌های مسکن مهر پردیس قرارداد 5برگی واحد خود را دریافت کرده‌اند که ساخت این واحدها به‌دلیل مشکل در سازه و سقف متوقف شده است.

مهر نوشت: پایتخت سالانه حدود 4 تا 5 درصد حاشیه نشین دارد؛ افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است تا مستاجران چاره ای جز ترک کلانشهر تهران نداشته باشند.

طبق لایحه برنامه هفتم توسعه حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای زنان 45 و مردان 50 سال تعیین شده است.

اقتصاد 24 نوشت: تشویق به فرزندآوری با استفاده از رانت خودرو، قانونی است که خودروسازان را مکلف کرده به مدت هفت سال 50درصد خودروهای تولیدی خود را با قیمت کارخانه به مادران دو فرزند اختصاص دهند. حالا، اما شروط درنظرگرفته‌شده برای ثبت‌نام مادران در سامانه یکپارچه، انتقادهایی را متوجه خودروسازان کرده است.

مهر نوشت: افزایش 25 درصدی قیمت شیر مقابل دامداری‌ها از هر کیلو 12 به 15 هزار تومان موجب شده تا نرخ لبنیات تغییر کند و منجر به افزایش حدود 30 درصدی محصولات لبنی باشیم.

اقتصاد آنلاین نوشت: عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران با تشریح پیامدهای سیاست تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: صادرات فرش دستباف از 100 میلیون دلار به 50 تا 70 میلیون دلار رسیده، یک افت جدی در صادرات فرش دستباف رقم خورده و تقاضای صادراتی به حداقل ممکن رسیده است.

تجارت نیوز نوشت: جزئیات برنامه سهمیه‌بندی برق از سوی شرکت توزیع نیروی برق منتشر شد. شرکت برق این تصمیم را به جهت کنترل برنامه مدیریت بار مشترکین اعلام کرده است.

اقتصاد 24 نوشت: در تعریف عجیب وزارت صمت و مجلس و احیانا کارشناسان مالیاتی دولت، وضعیت اقتصاد چنان اسفبار است و دسترسی به حتی یک خودرو برای ایرانیان چنان ناممکن شده است که حالا شهروندان این کشور داشتن یک خودرو برایشان «دارایی سرمایه‌ای» محسوب می‌شود؟ دارایی سرمایه‌ای در اقتصاد مفهومی دارد که قطعا داشتن یک خودرو برای شخص نمی‌توان مشمول آن شود.

در برنامه هفتم توسعه سیاست‌ها و اختیارات جدیدی به بانک مرکزی برای مهار نوسانات طلا و ارز داده شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران از همکاری نزدیک این انجمن با وزارت جهاد کشاورزی به منظور حل مشکل تخصیص ارز واردکنندگان خبر داد.

ایلنا نوشت: نایب‌رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی اظهار کرد: سویا باید در جیره غذایی مرغ باشد اما کنجاله سویا در بازار کمیاب شده و قیمت آن به کیلویی 28‌هزارتومان رسیده است، این در حالیست که نرخ مصوب آن کیلویی 16‌هزار و 300‌تومان است.