جمعه 15 تیر 1403

خبر خوب برای خریداران سولانا | وقت خرید است؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
خبر خوب برای خریداران سولانا | وقت خرید است؟

اساسا، بلک‌راک، بزرگ‌ترین شرکت مدیریت دارایی جهان، در تلاش برای توکن‌سازی (توکن‌ایز کردن) سهام است.

لری فینک، مدیرعامل بلک‌راک، از برنامه‌های این شرکت برای ایندکس‌سازی بازار خصوصی و ایجاد محصولات سرمایه‌گذاری برای این بازارها خبر داده است. این تصمیم‌گیری احتمالا پس از خرید شرکت ارائه‌دهنده داده‌های بازار خصوصی، پریکین (Preqin)، توسط بلک‌راک، صورت گرفته است. همچنین گمانه‌زنی‌های فراوانی مبنی بر این وجود دارد که بلک‌راک قصد دارد در هفته‌های آتی، درخواست رسمی خود برای راه‌اندازی یک ETF اسپات (نقدی) سولانا را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ارائه کند.

بلک راک به دنبال پاسخگویی به افزایش تقاضای بازار خصوصی

فینک روز دوشنبه در جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران و تحلیلگران در رابطه با خرید شرکت پریکین صحبت کرد و از اهداف این شرکت برای تارگت کردن بازار خصوصی خبر داد.

وی تاکید کرد که هدف اصلی بلک راک از این خرید، گسترش عملکرد صندوق‌های آی‌شرز (iShares) به بازار خصوصی و تکرار موفقیت آن در بازارهای عمومی است. شرکت انگلیسی پریکین به دلیل شاخص‌های خود در بازارهای خصوصی بسیار معروف است و بلک راک با قراردادی 3.2 میلیارد دلاری به دنبال خریداری آن است.

خرید پریکین از هدف بلک راک برای تبدیل شدن به یک قطب در بازار دارایی‌های جایگزین حمایت می‌کند. از نظر فینک، ارائه شاخص‌ها و اینکدس‌های مختلف در نهایت به دموکراتیزه کردن سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی منجر می‌شود. وی همچنین دلیل ورود بلک راک به بازار خصوصی را افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران در این بازارها عنوان کرده است.

وی در رابطه با افزایش تقاضا می‌گوید:

آنها درآمد بادوام و با رشد بالایی ایجاد کرده‌اند که ارزش زیادی را برای مشتریان و سهامداران به ارمغان آورده است. هدف ما این است که همین موفقیت را در زمینه داده‌ها، تحلیل‌ها و شاخص‌بندی بازارهای خصوصی که کمتر توسعه‌یافته‌اند تکرار کنیم.

معامله بلک راک و پریکین هنوز به طور کامل نهایی نشده است اما انتظار می‌رود تا قبل از پایان سال انجام شود.

آیا بلک راک نیز برای ETF سولانا درخواست می‌دهد؟

شرکت بلک راک اخیرا با آمدن به سمت عرضه محصولات ارزهای دیجیتال از جمله ETFهای بیت کوین و اتریوم به بازار خصوصی وارد شده است. این شرکت سال گذشته درخواست راه‌اندازی ETF بیت کوین خود را به کمیسیون بورس آمریکا ارسال کرد و 6 ماه بعد این صندوق را در بازار بورس عرضه کرد.

جالب اینجاست که بلک راک قبل از تایید ETF بیت کوین در ماه ژانویه، درخواست راه‌اندازی ETF اسپات اتریوم خود را به کمیسیون ارسال کرده بود. علیرغم تاخیرهای مداوم، کمیسیون بورس بالاخره در تاریخ 23 می تصمیم گرفت این صندوق‌ها را تایید کند. با این حال، هنوز فعالیت ETFهای اسپات اتریوم در بازار آمریکا آغاز نشده و کاغذبازی‌های اداری آن باقی مانده است.

در حال حاضر توجه اصلی جامعه ارزهای دیجیتال بر روی ETFهای اسپات سولاناست. شرکت‌های ون‌اک و توئنتی وان شرز (21Shares) اخیرا پرونده‌های 19b-4 خود برای راه‌اندازی ETF اسپات سولانا را به کمیسیون بورس فرستاده‌اند. به نظر می‌رسد پس از صحبت‌های اخیر بلک راک در مورد ایندکس‌سازی بازارهای خصوصی، این شرکت نیز در هفته‌های آتی درخواست رسمی خود برای عرضه ETF سولانا را به SEC ارائه دهد.