جمعه 8 تیر 1403

خبر مهم برای کاربران بیت کوین | ارز دیجیتال اتریوم ناجی بازار شد؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
خبر مهم برای کاربران بیت کوین | ارز دیجیتال اتریوم ناجی بازار شد؟

در روز شنبه، میانگین کارمزد در شبکه اصلی اتریوم به زیر 3gwei کاهش یافت. این سطح کاهش هزینه ارسال تراکنش در اتریوم را نشان می‌دهد و از سال 2020 به بعد برای اولین بار رخ داده است. این نشان می‌دهد که شبکه‌های لایه 2 اتریوم در واقع به کاهش هزینه ارسال تراکنش در اتریوم کمک می‌کنند.

کارمزدهای اتریوم یکی از موضوعات مهم و پربحث در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال است که تأثیرات قابل توجهی بر بازار دیجیتال دارد. با توجه به رشد چشمگیر این فضا، کارمزدها به عنوان یکی از عوامل کلیدی در فرآیند انتقال و معاملات اتریوم مطرح شده‌اند.

این کارمزدها به عنوان پاداش برای افرادی که تراکنش‌ها را انجام می‌دهند و همچنین به عنوان پاداش برای ماینرها که بلوک‌های جدید را تولید می‌کنند، عمل می‌کنند. بنابراین، افزایش یا کاهش کارمزدها می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر فعالیت‌های معاملاتی در شبکه اتریوم داشته باشد.

میانگین کارمزد در شبکه اصلی اتریوم روز شنبه به زیر 3gwei سقوط کرد. این سطحی است که از سال 2020 مشاهده نشده و احتمالا نشان می‌دهد که شبکه‌های لایه 2 اتریوم در واقع به کاهش هزینه ارسال تراکنش در اتریوم کمک می‌کنند.

از طرفی، وضعیت درآمد ماینرهای بیت کوین هم تعریفی ندارد و پس از هاوینگ در 21 آوریل با کاهش روبرو شده است.

کاهش کارمزدهای اتریوم

یک سال پیش، میانگین کارمزد تراکنش اتریوم در حدود 15 تا 20gwei بود که اکنون کاهش قابل توجهی داشته است. بر اساس داشبورد دون آنالیتیکس (Dune)، اوج کارمزد در سال 2024 در ماه مارس بود که به 83gwei رسید.

با این حال، پس از اینکه ارتقای Dencun اتریوم در 13 مارس اجرا شد و بلاب (blob) را به اتریوم اضافه کرد و هزینه ارسال تراکنش‌ها در شبکه‌های لایه 2 را کاهش داد، میانگین کارمزد به طور پیوسته کاهش یافته است.

طبق داده‌های دبلاک، کارمزد پایین باعث شده است که نرخ توکن‌سوزی اتریوم به پایین‌ترین حد 12 ماهه برسد. طبق داده‌های ultrasound.money، با نرخ توکن سوزی پایین، اتریوم در حال حاضر اندکی تورمی شده و متوسط رشد عرضه هفت روزه آن به 0.56% در سال رسیده است.

درآمد پایین ماینرهای بیت کوین

طبق داده‌های دبلاک، در پی هاوینگ بیت کوین و نصف شدن پاداش پیدا کردن بلاک در 20 آوریل، درآمد ماینرها به ازای هر تراهش بر ثانیه به کف دو ماهه خود رسیده است.

به غیر از هاوینگ، یکی از دلایل احتمالی سودآوری پایین می‌تواند تعداد کم کیف پول‌های جدید وارد شده به اکوسیستم بیت کوین باشد. میانگین هفت روزه کیف‌پول‌های جدید بیت‌کوین در حال حاضر به پایین‌ترین سطح خود از سال 2018، یعنی شش سال پیش رسیده است.

با این حال، شرکت‌های استخراج مانند کلین‌اسپارک (CleanSpark) همچنان عملکرد خوبی دارند و عملکرد مالی آن، بیش از قیمت بیت کوین در مدت مشابه افزایش یافته است. طبق داده‌های دبلاک، بیت فارمز (Bitfarms) و کورساینتیفیک (Scientific) نیز نسبت به قیمت بیت کوین از سال تا به امروز بهتر عمل کرده‌اند، اگرچه شرکت‌های استخراج کوچکتر با مشکل مواجه شده‌اند.

قابل ذکر است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، با نمایندگان صنعت استخراج بیت کوین در ایالات متحده ملاقات کرده و در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی نوامبر، از ماینرها حمایت خواهد کرد.

خبر مهم برای کاربران بیت کوین | ارز دیجیتال اتریوم ناجی بازار شد؟ 2