سه‌شنبه 26 تیر 1403

خبر مهم درباره تامین گوشت در ماه محرم | دلیل گرانی چیست؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
خبر مهم درباره تامین گوشت در ماه محرم | دلیل گرانی چیست؟

دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت اظهار کرد: با تدابیر و برنامه ریزی مناسب برای واردات، گوشت مورد نیاز در ایام محرم توسط پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی تامین شده است.

مسعود رسولی اظهار کرد که در ایام محرم، هیئت های مذهبی اکثرا از گوشت منجمد گوساله استفاده می کنند. او بیان کرد که این امر به دلیل تامین این محصول توسط پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی است و هیچ محدودیتی در توزیع آن وجود ندارد.

او با بیان اینکه گوشت مورد نیاز ایام‌محرم تامین شده است، افزود: با توجه به ذخایر مناسب گوشت های منجمد مشکلی در توزیع نداریم.

رسولی از واردات و توزیع روزانه 300 تن گوشت گرم گوساله و گوسفند خبر داد و گفت: گوشت گوساله گرم در تمامی استان ها و گوشت گوسفندی در استان های تهران و البرز توزیع می شود.

دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت نرخ کنونی هرکیلو گوشت گوساله منجمد را 285 هزارتومان، گوشت مخلوط گوسفندی گرم 316 هزارتومان، گوشت گوساله گرم شامل ران و سردست و راسته 299 هزارتومان و چرخ کرده 275 هزارتومان اعلام کرد.

او روند فعلی واردات گوشت را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با استمرار سیاست و برنامه ریزی های مناسب واردات مشکلی در امر تنظیم بازار گوشت نخواهیم داشت، کمااینکه واردات ماه های اخیر منجر به تعدیل و کاهش قیمت در بازار شده است.

وضعیت تولید و عرضه گوشت در کشور

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام به خبرنگار گسترش نیوز گفت: وضعیت ذخایر دام در کشور در شرایط خوبی به سر می برد. هم دام سبک وضعیت خوبی دارد و هم نحوه عرضه به صورت گسترده انجام می شود. همچنین در مورد تولید و عرضه گوساله نیز شرایط خوبی داریم. اما مشکلی که همچنان با آن روبرو هستیم گرانی گوشت در بازار است و مخصوصا در مورد گوشت گوسفندی این مشکل بیشتر دیده می شود. در بخش گوسفند، دام قابل عرضه حدود 4 میلیون راس است و افزایش قیمت به هیچ وجه به دلیل کمبود دام نیست و می توان گفت بیشترین دلیل گرانی گوشت به افزایش قیمت نهاده های تولید برمی گردد. در صورتیکه سعی شده است گرانی گوشت توسط تنظیم بازار و واردات پوشش دهی شود ولی باز هم به این هدف نرسیده اند.

وی افزود: در بخش گوساله تولید و عرضه در وضعیت خوبی به سر می برد و به دلیل اینکه گوشت تنظیم بازاری و وارداتی زیاد است، شرایط برای کاهش یافتن قیمت وجود دارد. در مورد قیمت گوشت گوسفندی قیمت ها نسبتا بالا است اما در مورد میزان عرضه و دام مشکلی وجود ندارد. 75 میلیون راس دام سبک موجود است، از این بین حدود 4 میلیون راس قابل کشتار است، پس در مقایسه با نیازموجود دام بیشتری نیز وجود دارد. بنابراین مشکلی در تولید و عرضه وجود ندارد اما اتفاقاتی در بازار می افتد که نه به تولید ربط دارد و نه به عرضه ارتباط پیدا می کند. دام فراوان وجود دارد و عرضه نیز به وفور انجام می شود اما در مرحله نهایی در مورد قیمت گذاری گوشت، حلقه آخر قیمت را به دلخواه تعیین می کند.

شرایط بازار در مورد قیمت گذاری گوشت

رئیس شورای تامین کنندگان دام خاطرنشان کرد: بازار تابع یک سری خصوصیات خاص خودش است که اگر قیمت دام زنده را جدا فرض کنیم، هزینه هایی مثل حمل و نقل، کشتارگاه، مالیات و غیره باعث می شود، قیمت نهایی تغییر کند. در سبد پروتئینی ما انواع گوشت ها موجود است و عرضه آن ها نیز زیاد است. در حال حاضر درخواست برای گوشت گوساله خیلی پایین است چون بازار اشباع شده است. درخواست برای گوشت گوسفندی زیاد است و باز هم عرضه آن در بازار ادامه دارد، بنابراین گوشت در بازار زیاد است. اما در بازار مصرف شرایط جور دیگری مشاهده می شود و متاسفانه قیمت در وضعیت خوبی قرار ندارد.

پوریان ادامه داد: در برخی از اقلام وضعیت قیمت ها بهتر است و گوشت گوساله وضعیت بهتری در بازار دارد و کاهش قیمت را در دام زنده و گوشت گوساله داشتیم. اما در مورد گوشت گوسفند این وضعیت را نداریم به دلیل اینکه خصوصیات گوشت گوسفند، جا به جایی گوسفند و کشتار آن متفاوت است اما قیمت آن در بازار به نسبت قیمت منطقی آن، کمی بالاتر است. قرار بر این است به دلیل افزایش دام در دست تولیدکنندگان، خرید حمایتی انجام شود و مخصوصا در فصل تابستان این موضوع در اولویت قرار بگیرد و یا صادرات آن انجام شود.