جمعه 30 شهریور 1403

خداحافظی با شاه عالم 80 هزار نفری / بزرگترین استادیوم شرق آسیا تخریب شد! (عکس)

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
خداحافظی با شاه عالم 80 هزار نفری / بزرگترین استادیوم شرق آسیا تخریب شد! (عکس)

بزرگترین استادیوم شرق آسیا و یکی از بزرگترین استادیوم‌های دنیا، مجموعه شاه عالم در مالزی امروز تخریب شد.

به گزارش "ورزش سه"، استادیوم 80هزار نفری شاه عالم در مالزی یکی از مشهورترین استادیوم‌های دنیا است. حجم بزرگ این ورزشگاه آن را بزرگترین استادیوم شرق آسیا و یکی از مشهورترین استادیوم‌های دنیا کرده بود.

این استادیوم تاریخی که برای چندین دهه خانه تیم ملی فوتبال مالزی بود امروز تخریب شد تا بخشی از خاطرات فوتبالی قاره آسیا از بین برود. البته دولت مالزی قصد دارد با سرمایه‌گذاری هنگفت یک مجموعه ورزشی عظیم و بسیار مدرن را در همان محل استادیوم شاه عالم بسازد.

تصاویر عجیب و آخرالزمانی‌ای که امروز از عملیات تخریب این ورزشگاه غول‌آسا منتشر شده بازتاب زیادی در دنیا داشته است. البته دولت مالزی در کنار تصاویر تخریب، عکسها و مدلهایی از استادیوم سوپرمدرنی که قصد دارد به جای استادیوم قدیمی بسازد را هم منتشر کرد تا فضا را تلطیف کند.

البته استادیوم جدید شاه عالم 45 هزار نفری خواهد بود. دولت مالزی دریافته که در شرایط جدید دنیا نیازی به ساخت استادیوم‌های غول‌پیکر نیست و آنچه اهمیت دارد مدرن بودن و به روز بودن تکنولوژیک ورزشگاه است.

ورزشگاه جدید شاه عالم هم مثل ورزشگاه قدیمی میزبان تیم ملی مالزی و باشگاه سلانگور شهر کوالالامپور خواهد بود. مالزی می‌گوید در ساخت ورزشگاه جدید از جدیدترین فناوری‌ها استفاده می‌کند و شاه عالم جدید قابل رقابت با مدرن‌ترین ورزشگاه‌های اروپایی خواهد بود. معمار اصلی این پروژه بوکت جلیل اعلام شده است.

در مالزی هواداران فوتبال با تخریب این ورزشگاه تاریخی مخالف بودند و می‌گفتند به دلیل بعد نوستالژی شاه عالم دولت باید دست به بازسازی آن بزند و نه تخری و ساخت استادیوم جدید. با اینحال مقامات دولت مالزی اعلام کردند هزینه بازسازی و نگهداری شاه عالم به مراتب بیش از ساخت یک استادیوم جدید است و علت تصمیم‌شان همین بوده است. آنها اعلام کردند سیل شدید در سال 2021 آسیب‌هایی جدی به سازه استادیوم وارد کرده و بازسازی آن را بسیار دشوار کرده بود. رسانه‌های مالزی اعلام کردند استادیوم جدید شاه عامل در سال 2026 کامل خواهد شد.

جالب ینکه تیم ملی ایران هم در این ورزشگاه به میدان رفته است. روز 10 نوامبر 2016 تیم ملی به مالزی رفت تا در یک دیدار دوستانه با پاپوا گینه نو بازی کند. دیداری که در استادیوم شاه عالم برگزار شده و با پیروزی 8-1 ایران به پایان رسید. گلهای ایران را در استادیوم شاه‌عالم قوچان‌نجات با هت‌تریک، کریم انصاری‌فرد 2 گل و دژاگه، رامین رضاییان و مهدی طارمی هر کدام یک گل به ثمر رساندند.

خداحافظی با شاه عالم 80 هزار نفری / بزرگترین استادیوم شرق آسیا تخریب شد! (عکس) 2
خداحافظی با شاه عالم 80 هزار نفری / بزرگترین استادیوم شرق آسیا تخریب شد! (عکس) 3
خداحافظی با شاه عالم 80 هزار نفری / بزرگترین استادیوم شرق آسیا تخریب شد! (عکس) 4