یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

خشکسالی حمل‌ونقل کالا درکانال پاناما را به خطر می‌اندازد

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، خشک‌سالی شدید در پاناما سطح آب در کانال پاناما را به پایین‌ترین سطح از 1914 یعنی زمان بازگشایی این کانال برای دریانوردی رسانده و می‌تواند یک مشکل دیگر در تجارت جهانی باشد و زنجیره‌های عرضه را مختل کند.

کانال پاناما یکی از مسیرهای مهمی است که اقیانوس اطلس را به دریای کارائیب و اقیانوس آرام متصل می‌کند. سطح آب در دریاچه گاتون در این کانال به‌شدت در سال جاری کاهش یافته است. مقامات محدودیت‌هایی برای حمل‌ونقل در این کانال اعمال کرده‌اند تا با خشک‌سالی مقابله شود.

برای مثال کشتی‌های حمل کالا در ماه گذشته باید بار خود را حدود یک‌چهارم کاهش می‌دادند.

حمل‌ونقل کشتی‌های باری از این کانال ادامه دارد اما برخی از آنها مجبورند کانتینرهای خود را در حاشیه کانال در اقیانوس آرام متوقف کرده و آن‌ها را از طریق ریلی منتقل کنند. این محموله‌ها بعد قبل‌از عبور از حاشیه اقیانوس اطلس به کشتی منتقل می‌شوند.

کانال پاناما مسیر حمل‌ونقل محموله‌های گاز طبیعی مایع آمریکا از گالف کوست و محموله‌های مس از شیلی است.

میزان بارندگی در پاناما در سال جاری میلادی بسیار پایین‌تر از حد متوسط بود و پدیده ال نینو احتمالاً باعث بالا رفتن بیشتر دما و کاهش بیشتر بارندگی خواهد شد. بنابراین سطح آب در این کانال بازهم پایین‌تر می‌آید.

خشک‌سالی در کانال پاناما که سالانه حدود 5 درصد از تجارت دریایی دنیا را در اختیار دارد، باعث تأخیر در حمل‌ونقل کالاها شده و مسائل و مشکلات پیچیده‌تری برای زنجیره عرضه جهانی به وجود می‌آورد. بدین ترتیب هزینه حمل‌ونقل دریایی کالاها افزایش پیدا می‌کند.