جمعه 28 اردیبهشت 1403

خط تولید گروه سایپا در ونزوئلا راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، در جریان سفر رئیس جمهور به ونزوئلا که در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو، عازم این کشورها در آمریکای لاتین شد، راه‌اندازی مجدد خط تولید سایپا در این کشور که از سال 94 مسکوت مانده بود، مورد توافق قرار گرفت.

بر اساس این گزارش در سال‌های اوج روابط ایران و ونزوئلا توافق شد برای تولید خودروهای سمند و پراید در ونزوئلا سرمایه گذاری شود. در همین راستا شرکت مشترکی به نام ونیراتو تأسیس شد و نام تورپیال برای پراید انتخاب و مونتاژ این خودرو در کاراکاس شروع شد.

در مجموع از سال 2007 تا 2015 تعداد 11.6 هزار دستگاه تورپیال در این کشور تولید شد که مشتمل بر 5.1 هزار دستگاه پراید 141 (تا پایان سال 90) و 6.4 هزار دستگاه پراید 132 (از سال 1390 به این سو) بود.

در قرارداد پنج ساله با ونزوئلا، ارسال 200 هزار دستگاه خودرو در دستور کار قرار گرفته که تاکنون هزار دستگاه خودرو کوییک و ساینا بصورت CBU ارسال شده و تا پایان سال 2 هزار دستگاه دیگر هم ارسال خواهد شد.

سال جاری محصولات شاهین و آریا نیز بر اساس تقاضا به این کشور ارسال خواهد شد و علاوه بر ارسال محصولات، تولید خودرو در شرکت ونیراتو ونزوئلا پس از بازسازی و انجام تعمیرات لازم از سر گرفته خواهد شد.