جمعه 31 فروردین 1403

خوراکی که شما را از پارکینسون در امان نگه می‌دارد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
خوراکی که شما را از پارکینسون در امان نگه می‌دارد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، نتایج یک بررسی جدید منتشر شده در ژورنال «JAMA Neurology» گزارش کرده که برخی از مکمل‌های غذایی می‌توانند حاوی سطوح فوق‌العاده بالایی از مولکولی به نام لوودوپا باشند که اغلب در درمان‌های دارویی بیماری پارکینسون استفاده می‌شود. این تحقیق نشان داد که حجم لوودوپا در برخی مکمل‌ها به طور چشمگیری بالاتر از آنچه معمولاً در فرمولاسیون‌های دارویی تجویز می‌شود بالاتر است.

بیماری پارکینسون نوعی اختلال مغزی است که منجر به لرزش، سفتی عضلات، مشکل در راه رفتن، تعادل و هماهنگی می شود. نزدیک به یک میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند. علائم پارکینسون معمولاً به تدریج شروع می شود و با گذر زمان پیشرفت می کند. با پیشرفت بیماری، ممکن است افراد در راه رفتن و صحبت کردن با مشکل مواجه شوند. همچنین ممکن است دچار تغییرات ذهنی و رفتاری، مشکلات خواب، افسردگی، مشکلات حافظه و خستگی شوند. علت اصلی شناخته شده بیماری پارکینسون، عوامل وراثتی و جهش در یک سری ژن های خاص گزارش شده که در آن نوع خاصی از سلول های دستگاه عصبی از بین می روند که سبب کاهش سطح ماده ای به نام دوپامین در بدن می‌شود و در نتیجه فرد ازانجام فعالیت های عادی روزانه ناتوان می‌شود.

لوودوپا، با نام مستعار l-DOPA، یک اسید آمینه است که به عنوان یک پیش ساز طبیعی برای انواع انتقال دهنده‌های عصبی مختلف از جمله دوپامین عمل می کند. یکی از مهیج‌ترین اکتشافات پزشکی قرن بیستم این بود که لوودوپا می‌تواند به بهبود علائم حرکتی بیماران مبتلا به پارکینسون کمک کند.

در زمینه بیماری پارکینسون، لوودوپا با آنزیم دیگری به نام کاربیدوپا ترکیب می‌شود. این ترکیب جدید از مولکول‌ها توانایی لوودوپا را برای عبور از سد خونی مغزی بهبود می‌بخشد و برخی از عوارض جانبی سیستمیک ناخوشایند را که می‌تواند همراه با مصرف لوودوپا بروز کند، کاهش می‌دهد.

لوودوپا به عنوان یک اسید آمینه طبیعی، در تعدادی از گیاهان نیز یافت می شود. یکی از منابع بسیار قوی لوبیای مخملی است. این دانه‌ها می‌تواند حاوی 3 تا 6 درصد لوودوپا باشند، بنابراین اغلب به عنوان یک مکمل غذایی طبیعی تقویت کننده دوپامین فروخته می‌شوند.

یک مطالعه اخیر نشان داد که تقریباً از هر 10 بیمار مبتلا به پارکینسون، یک نفر از مکمل های غذایی Mucuna pruriens استفاده می‌کند. بنابراین، این تحقیق جدید تلاش می‌کند تا دقیقاً میزان لوودوپا را در این مکمل‌های رژیمی تنظیم‌نشده تعیین کند.

بررسی‌های متعدد نشان داد، لوبیا مخملی سالهاست در طب سنتی هند (آیورودا) به عنوان یک دارو برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود و حتی در طب نوین به عنوان دارویی برای درمان بیماری پارکینسون مورد تائید است. لوبیای مخملی به علت داشتن ماده ای به اسم کاربی دوپا / لوودوپا به خوبی می‌تواند در درمان بیماری پارکینسون استفاده می‌شود.

این اولین مطالعه‌ای نیست که سطوح لوودوپا را در مکمل های غذایی Mucuna pruriens بررسی می‌کند. یک مطالعه در سال 2018 شش مکمل تجاری را مورد بررسی قرار داد و دریافت که هیچ یک از محصولات حاوی مقدار دقیق لوودوپا ذکر شده در برچسب آن نبود. یک محصول حاوی 141% بیشتر از لوودوپا بود که در برچسب آن ادعا شده است، به این معنی که برخی از کاربران آن ممکن است تا 720 میلی گرم لوودوپا مصرف کرده باشند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به پارکینسون باید در مصرف این مکمل‌ها به دلیل تناقض در دوزهای برچسب‌گذاری شده محتاط باشند.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید مکمل غذایی پارکینسون مجله معتبر لوبیا مخملی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است