جمعه 15 تیر 1403

خیلی از افرادی که دور اول رای ندادند، در دور دوم انتخابات حاضر خواهند شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
خیلی از افرادی که دور اول رای ندادند، در دور دوم انتخابات حاضر خواهند شد

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی در ارتباط با مشارکت مردم در انتخابات در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنا بر توصیه مقام معظم رهبری بحث سلامت، امنیت، رقابت، مشارکت، اخلاق مداری جزو 5 رکن راهبردی انتخابات است و در بحث امنیت خدارا شکر در مرحله اول شاهد شرایط بسیار خوبی بودیم.

وی ادامه داد: گرچه گروه های تروریستی در اقصی نقاط کشور تلاش می‌کردند که اقداماتی انجام دهند و در سیستان و بلوچستان هم شاهد، شهادت برخی از مدافعان رای مردم بودیم، اما توانستیم به خوبی و با امنیت بالا مرحله اول را به درستی پشت سر بگذاریم، قطعا در مرحله دوم گزوه‌های معاند و ضد انقلاب که مانع شکل گیری یک انتخابات سالم و رقابتی هستند تلاش می‌کنند از ابزار مختلف تروریسیتی خودشان استفاده کنند، اما مردم ما هوشیار هستند و نیرو‌های نظامی و انتظامی و امنیتی واطلاعاتی ما بر عملکرد گروه‌های تروریستی اشراف دارند و انشالله انتخابت پرشکوه و با صلابتی را خواهیم داشت.

کنعانی گفت: با توجه به آن که مرحله دوم بسیار مهم است و نتیجه گیری نهایی کار است. حضور مردم در انتخابات در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است و امیدواریم همانطور که در مرحله اول با اقدامی حماسی به صورت خودجوش در انتخابات حضوری پر شور داشتند در مرحله دوم هم حاضر باشند.

وی درباره افزایش مشارکت گفت: پیش بینی من آن است که آن‌هایی که رای ندادند خیلی هاشان به این نگاه و تصمیم می‌رسند که رای دهند. برای آن که می‌تواند حتی یک رای سرنوشت کشور را مشخص کند. به این خاطر رقابت سنگین‌تر خواهد شد و افرادی که تحت هر شرایطی فرصت نکردند و یا شک داشتند و به هر حال افکاری برای رای ندادن داشتنند، احساس می‌کنم حاضر خواهند شد و مشارکت بیشتر از دوره قبلی شود.

کارشناس مسائل سیاسی درباره رعایت اخلاق انتخاباتی توسط نامزد‌ها اظهار کرد: در دوره اول مناظره‌ها متاسفانه بعضی از حرف‌ها و بحث‌ها که مثلا می‌خواستند مچ گیری کنند را شاهد بودیم حتی عناوین مجرمانه هم مانند خیانت و پنهات کاری مطرح کردند، این‌ها بداخلاقی سیاسی و اسلامی است و نوعی رفتار تخریب کردن دیگران برای اثبات خود بوده که کار بسیار غلط است.

وی ادامه داد: در دور دوم برای آن که مناظره‌ها نزیک‌تر است و 2 نفر هستند. شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود. نباید بزاریم اتفاقاتی که در 88 و مناظره‌ها افتاد تکرار شود. برای آن که آسیب زیادی در آن دیدیم و باید مراقب باشیم

وی در انتها گفت: در یک پیچ تاریخی و حساس هستیم؛ و سرنوشت کشور برای 4 یا 8 سال در مسائل اجرایی می‌تواند تعیین شود و حضور مردم برای آن که این ریل گذاری که در دوره شهید جمهور انجام شد بهتر ادامه پیدا کند بسیار مهم است. امیدواریم با همان ملاک‌هایی که رهبری درباره فرد اصلح انتخاب کردند مردم ما بار دیگر وسط میدان بیایند و به هر حال این کار نیمه تمام را تکمیل کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها