چهارشنبه 3 تیر 1405

دانشگاه‌ها مکلف به ارائه «طرح جامع فناوری اطلاعات» شدند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
دانشگاه‌ها مکلف به ارائه «طرح جامع فناوری اطلاعات» شدند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدهادی زاهدی مدیرکل توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی و دبیر کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی درمورد ایجاد پنجره واحد خدمات دانشگاهی با مجله علمی «روزنه» رادیو گفتگو مصاحبه کرد. زاهدی گفت: در راستای اجرای تکالیف مندرج در لایحه و قانون بودجه 1401 و احتمالاً 1402، بحث ارائه تسهیلات و خدمات دولت الکترونیک به مردم از جمله تکالیفی بوده که برای دستگاه‌های موضوعِ ماده 29 برنامه ششم و ماده 5 قانون خدمات کشوری ابلاغ و الزام شده است. وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و موسسات آموزش عالی مشمول این خدمات و تسهیلات می‌شوند افزود: همه این دستگاه‌ها مکلف به ایجاد پنجره واحد خدمات دستگاهی و اتصال آن به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت هستند. زاهدی خاطرنشان کرد: با توجه به تعدد دستگاه‌ها در حوزه آموزش عالی کشور و ارائه خدمات متنوع در این حوزه، در نشست اخیر کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی وزارت عطف مصوب شد که به منظور ایجاد یکپارچگی و تسهیل در ارائه خدمات به ذینفعان پنجره واحد خدمات دانشگاهی را ایجاد کنیم. دبیر کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی گفت: عمده ذینفعان پنجره واحد خدمات دانشگاهی کشور دانشجویان، دانش آموختگان، اعضای هیئت علمی و یاوران علمی در آموزش عالی هستند. وی در توضیح بیشتر این مصوبه افزود: ما در اولین قدم، سبد خدمات دانشگاهی را تعریف و تدوین کردیم و بعد از آن هم شناسنامه خدمات و بازنگری در فرآیند‌ها تدوین و تدقیق خواهد شد. یکی از اهداف توسعه خدمات دولت الکترونیک و پنجره واحد این است که فرد دانش آموخته برای استعلام مدارک و مشغول به کار شدن در یک واحد صنعتی درگیر کپی و دیوان سالاری اداری نشود و استعلام مدارک تحصیلی فرد در قالب پنجره واحد و به صورت الکترونیکی انجام شود. زاهدی همچنین اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف ما، این است که درخواست خوابگاه و وام‌های دانشجویی و درخواست مرخصی دانشجویان در قالب یک پنجره واحد انجام گیرد. مدیرکل توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی با یادآوری این مطلب که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه و موسسات آموزش عالی مکلف به تدوین سند و ارائه طرح جامع سه ساله فناوری اطلاعات خود شدند. این مقام مسئول از دولت و مجلس تقاضا کرد که در لایجه بودجه 1402، بودجه مجزایی را برای تجهیز و ارتقای زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به دستگاه‌های اجرایی تخصیص دهند.