سه‌شنبه 17 مهر 1403

دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌های صنعتی می‌توانند محقق پسادکتری جذب کنند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌های صنعتی می‌توانند محقق پسادکتری جذب کنند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، اواخر سال گذشته بود که آئین‌نامه جذب و به‌کارگیری نخبگان و محققان در طرح پسادکتری از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصلاح و ابلاغ شد. از اردیبهشت‌ماه امسال نیز، این طرح اطلاع‌رسانی شده است و متقاضیان با مراجعه به کارگزاران مربوطه می‌توانند اقدام دریافت طرح پسادکتری کنند.

دوره پسادکتری، دوره‌ای موقت با زمان معین برای دانش‌آموختگان دکتری است که به منظور انجام پروژه‌های تحقیقاتی، فناوری، صنعتی، کاربردی و ارتقای مهارت‌های تخصصی بدون صدور مدرک تحصیلی اجرا می‌شود. مدت دوره پسادکتری یک سال است و تا سه سال قابل تمدید است. محقق پسادکتری به صورت تمام‌وقت در قالب ضوابط مشخص در شرکت‌ها یا واحدهای تحقیقاتی و علمی حاضر می‌شود و این دوره را می‌گذراند.

دانش‌بنیان‌ها با شرایط ویژه می‌توانند پسادکتری بگیرند

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در خصوص انواع دوره‌های پسا دکتری اعلامی وزارت علوم گفت: ما چهار نوع دوره پسادکتری در نظر گرفته‌ایم و کارگزارانی مانند صندوق حمایت از پژوهشگران را نیز برای این امر در نظر گرفته‌ایم. نوع اول، در حوزه تحقیقات بنیادی، علوم انسانی و اسلامی است. سه نوع دیگر، طرح‌های ارتباط با صنعت، فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صنعتی است.

او در خصوص شرایط دانش‌بنیان‌های مورد خطاب این طرح اظهار کرد: در نوع پسادکتری در دانش‌بنیان‌ها، شرکت مورد نظر بایستی دارای بخش تحقیق و توسعه باشد و یک پروژه ویژه داشته باشد. افراد گذرنده دوره پسادکتری کارمند شرکت نیست و بایستی برای تحقیقات ویژه‌ای در شرکت حاضر شود. تشخیص این موارد نیز به عهده کارگزار مربوطه است.

صالحی، قبول دانش‌بنیان‌های متقاضی را منوط به تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد و اعلام کرد: معاونت علمی و فناوری وجود پروژه دانش‌بنیانی و حداقل‌های مورد نیاز در شرکت‌های دانش‌بنیان را تأیید می‌کند و در صورت وجود شرایط لازم، فرد می‌تواند در شرکت حاضر و دوره پسادکتری خود را بگذراند.

امکان گذراندن خدمت سربازی در دوره پسادکتری

صالحی با اشاره به اینکه محققان می‌توانند طرح پسادکتری را به عنوان جایگزین خدمت سربازی بردارند، افزود: افرادی که در دوره پسادکتری خود مشغول به فعالیت می‌شوند از حقوق و مزایایی از جمله دریافت 80 درصد حقوق استادیار پایه یک برخوردار خواهند شد که در آئین‌نامه اعلامی مشخص شده است. همچنین افرادی که دوره پسادکتری خود را در دانش‌بنیان‌ها یا شرکت‌های صنعتی می‌گذرانند، می‌توانند سربازی خود را بر اساس ملاک‌هایی در این دوره بگذرانند.

با وجود اصلاحات و ابلاغات چندباره این آئین‌نامه‌ها، به گفته معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار است به زودی سامانه درخواست دوره پسادکتری فعال و کارگزاران طرح معرفی شوند. جزئیات این آئین‌نامه با مراجعه به وبگاه وزارت عتف قابل دسترسی است.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

وزارت علوم تحقیقات و فناوری

دانش بنیان

دوره پسادکتری پسادکتری در دانش‌بنیان‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان وزارت عتف این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌های صنعتی می‌توانند محقق پسادکتری جذب کنند 2
دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌های صنعتی می‌توانند محقق پسادکتری جذب کنند 3