دوشنبه 26 شهریور 1403

درآمد شهر فرودگاهی امام خمینی طی 2 سال 5 برابر شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
درآمد شهر فرودگاهی امام خمینی طی 2 سال 5 برابر شد

سعید چلندری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در برنامه «صف اول» گفت: در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) سه فرودگاه در یک محدوده داریم و به همین دلیل به عنوان شهر فرودگاهی شناخته می‌شود. سال 84 فاز اول این فرودگاه به بهره برداری رسید و در برنامه پنجم و ششم قرار شد فرودگاه به عنوان هاب اول بار و هاب دوم مسافر قرار گیرد اما به دلایل مختلف حرکت فرودگاه به کندی انجام گرفت و فاز دو انجام نشد.

او افزود: فاز دو ایجاد یک فرودگاه جدید با ابعاد 5 برابر ظرفیت فرودگاه فعلی است. هر آنچه که در فاز یک داریم در فاز دو به صورت کلان‌تر وجود دارد. این پروژه اعتبارات خاصی را نیاز داشت و در سال‌های قبل با یک شرکت چینی در مدل تهاتر وارد مذاکره شدیم که با استقبال آنها مواجه شد. برای اینکه بتوانیم از توان مهندسان داخلی هم استفاده کنیم یک شرکت داخلی را با شرکت چینی همراه کردیم و یک کنسرسیوم تشکیل شد.

وی ادامه داد: با توجه به کار‌هایی که در گذشته انجام شده، در فاز دوم برنامه داشتیم نشست و برخواست هواپیما را تا پایان امسال به سرانجام برسانیم البته به دلیل شرایطی که مدتی در کشور حاکم شد، روند پیشرفت و تخصیص اعتبارات کند شد. رئیس جمهور روی این پروژه تاکید ویژه دارند و امیدواریم با تخصیص به موقع درشش ماه ابتدایی سال آینده بتوانیم در فاز اول که تکمیل باند‌های پروازی و پل‌های ارتباطی و کلیه تجهیزات روشنایی است، این پروژه را پیش ببریم.

چلندری در خصوص افتتاح فرودگاه سلام گفت: توفیق داشتیم عملیات حج 1401، 1402 و 1403 را بالاترین سطح رضایتمندی انجام دهیم. برای حج تمتع حدود 256 پرواز انجام دادیم و 56 هزار و 500 نفر از زائرین از شهر فرودگاهی امام خمینی و پایانه سلام به مکه مشرف شدند. بالای 50 درصد زائرین از 11 استان کشور از ترمینال سلام اعزام شدند.

او افزود: در پایانه 1 در سال 1400 تقریبا 6 میلیون و 600 مسافر از فرودگاه امام جابجا کردیم. در سال 1401 نیز میزان مشابهی ثبت شد وحدود 45 هزار پرواز هم انجام شد این آمار در سال 1402 به 7 میلیون و 500 مسافر رسید و 49 هزار پرواز انجام شد. حدود 10 درصد افزایش مسافران را شاهد بودیم. در 1403 افزایش 15 درصدی را در آمار 5 ماهه ابتدای سال شاهد هستیم. پیش‌بینی می‌کنیم میزان جابجایی ما در سال جاری به نزدیکی 9 میلیون مسافر برسد.

چلندری در خصوص وضعیت سودآوری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: در ابتدای دولت سیزدهم 900 میلیارد تومان مجموع درآمد فرودگاه بود که در سال 1402 این رقم 5 برابر شد و به 4 هزار و 700 میلیارد تومان رسید. این رقم در سال 1403 به بالای 8 هزار میلیارد تومان خواهد رسید؛ بنابراین فرودگاه‌های ما بنگاه‌های اقتصادی هستند.