دوشنبه 16 مهر 1403

درخواست عمومی از فدراسیون: صحنه‌های VAR را پخش کنید!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
درخواست عمومی از فدراسیون: صحنه‌های VAR را پخش کنید!

در شرایطی که انتظار می‌رفت با ورود VAR به فوتبال ایران حواشی پیرامون داوری‌ها کاهش یابد، اما مشکلات پخش تصاویر انتقادات گسترده‌ای به همراه داشته است.

به گزارش "ورزش سه"، در جریان بازی شب گذشته تیم‌های تراکتور و فولاد، در دقایق پایانی دو صحنه مشکوک به پنالتی در محوطه جریمه فولاد رخ داد که حواشی زیادی را به دنبال داشت. مشکل اصلی این بود که تصاویر تلویزیونی نتوانستند این صحنه‌ها را به‌طور واضح نشان دهند و حتی زمانی که تصمیم به استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی گرفته شد، باز هم بیشتر تمرکز دوربین‌ها بر روی داوران بود و تصاویری ناقص و ناواضح از صحنه‌های حساس پخش شد.

این اتفاق در حالی رخ داد که انتظار می‌رفت در ورزشگاه یادگار امام تبریز در دوربین‌هایی پشت دروازه یا روبرو وجود داشته باشند که تصاویر دقیق‌تری را به بینندگان ارائه کنند. عجیب‌تر اینکه در پایان بازی، صحنه‌ای پخش شد که نشان می‌داد یک دوربین بلند از طبقه دوم ورزشگاه مشغول فیلم‌برداری بود و جزئیات مهم صحنه‌ها اصلاً مشخص نبود.

این موضوع حتی واکنش سعید مظفری‌زاده، مدیرعامل باشگاه تراکتور، را نیز به دنبال داشت و او در پایان بازی از این شرایط انتقاد کرد و گفت: «انتظار داریم اشتباهات به حداقل برسد و وقتی یک صحنه این‌چنینی اصلاً پخش نمی‌شود، بیشتر هواداران را حساس می‌کند. باید صحنه‌های مشکوک مثل همه جای دنیا پخش شود تا شک و شبهه‌ای وجود نداشته باشد.»

البته این مشکل تنها در این مسابقه وجود نداشت و در بازی استقلال و هوادار نیز دوربینی برای نمایش صحنه‌ها در سمت دروازه جنوبی ورزشگاه وجود نداشت. همچنین در بازی پرسپولیس و چادرملو نیز مشکلاتی در استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی وجود داشت و حتی کاپیتان چادرملو اظهار داشت که تا دقیقه 70 بازی، VAR فعال نبوده است.

این مشکلات مکرر، این پرسش را به وجود آورده که منشأ این مشکلات کجاست؟ آیا صداوسیما در تأمین تصاویر مشکل دارد یا مسئله چیز دیگری است؟ چرا در شرایطی که انتظار می‌رفت VAR باعث کاهش اعتراضات و حواشی شود، همچنان این سیستم با این میزان نقص همراه است و صحنه‌های مشکوک به‌درستی پخش نمی‌شوند؟