جمعه 14 اردیبهشت 1403

درخواست مهم گوترش از باکو و ایروان

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
درخواست مهم گوترش از باکو و ایروان

دبیرکل سازمان ملل از ایروان و باکو خواسته است تا به تحدید حدود و تعیین مرز ادامه دهند.

روز جمعه هشتمین نشست کمیسیون‌های تعیین حدود مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان برگزار شد و ایروان موافقت کرد چهار روستا را که از اوایل دهه 1990 کنترل می‌کرد، به جمهوری آذربایجان بازگرداند.

خبر مرتبط درخواست مهم ارمنستان از دادگاه لاهه

نماینده ارمنستان در امور حقوقی بین‌الملل از دیوان بین المللی دادگستری لاهه (ICJ) خواست تا جمهوری آذربایجان را مسئول پاکسازی قومی ارامنه در منطقه قره باغ معرفی کند.

دوجاریک روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: دبیرکل از نزدیک روند عادی‌سازی روابط میان ارمنستان و آذربایجان را دنبال می‌کند. او از توافق حاصل شده در 19 آوریل بین کمیسیون‌های دولتی مربوطه در مورد تحدید حدود مرز بین ارمنستان و آذربایجان استقبال می‌کند و طرفین را تشویق می‌کند تا به تحدید حدود و تعیین مرزهای باقی‌مانده و رسیدگی به همه مسائل دوجانبه در جهت عادی‌سازی کامل روابط ادامه دهند.

به گزارش اسپوتنیک، قفقاز جنوبی یکی از مناطق پر از درگیری در جهان محسوب می‌شود که بخشی از آن به دلیل درگیری طولانی مدت بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ است. در سپتامبر 2023، آذربایجان کنترل این منطقه را که عمدتا از ارمنی‌ها تشکیل شده بود، به دست گرفت و تقریبا همه ساکنان محلی آن به ارمنستان فرار کردند.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

درخواست مهم گوترش از باکو و ایروان 2