جمعه 21 اردیبهشت 1403

دروی محصولات راهبردی در خراسان شمالی آغاز شد / پیش بینی برداشت 187 هزار تن گندم و 92 هزار تن جو در استان

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
دروی محصولات راهبردی در خراسان شمالی آغاز شد / پیش بینی برداشت 187 هزار تن گندم و 92 هزار تن جو در استان

وحید صباغ گفت: با توجه به آغاز برداشت محصولات گندم و جو در استان پیش بینی می شود در بهار امسال 187 هزار تن محصول گندم و 92 هزار و 780 تن محصول جو از کشاورزان استان خریداری شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وحید صباغ، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو باعصراترکبا اعلام اینکه از امروز برداشت محصولات گندم و جو در شهرستان جاجرم آغاز شده است، اظهار کرد: در فصل پاییز 1400 در خراسان شمالی 44 هزار هکتار از مزارع استان به کشت محصول گندم آبی و 89 هزار هکتار از مزارع استان به کشت محصول گندم دیم اختصاص یافت.

صباغ افزود: پیش بینی می شود از این سطوح کشت شده 187 هزار تن محصول گندم، برداشت و از این میزان برداشت 102 هزار تن محصول گندم از گندمکاران استان خریداری شود.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در فصل برداشت امسال کیلویی 11 هزار و 500 تومان اعلام شده است، گفت: در خراسان شمالی 28 مرکز (تعاون روستایی، کارخانجات آرد، سیلوی مرکزی) محصول گندم کشاورزان استان را خریداری می کنند.

مدیرامور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: در بهار سال گذشته، پیش بینی برداشت گندم از گندم زارهای استان 130 هزار تن بود که گندمکاران استان فقط 19 هزار تن از گندم برداشت شده خود را به مراکز خرید استان فروختند.

علاوه بر این، وی به آغاز برداشت جو در شهرستان جاجرم نیز اشاره و اعلام کرد: از فصل پاییز گذشته در مزارع استان 28 هزار و 400 هکتار جو آبی و در 26 هزار و 750 هکتار نیز جو دیم کاشت شدند.

صباغ افزود: در بهار امسال پیش بینی می شود که 92 هزار و 780 تن محصول جو از این مزارع، برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت خرید این محصول، توافقی است که علاوه بر بخش خصوصی، مراکز خرید تعاون روستایی استان نیز آماده خریداری این محصول هستند.

مدیرامور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره خرید محصول کلزا از کلزاکاران استان نیز اظهار کرد: در فصل پاییز گذشته یک هزار و 200 هکتار از سطوح مزارع استان به کشت کلزای آبی اختصاص یافت که پیش بینی می شود در بهار امسال دو هزار تن محصول کلزا از این مزارع برداشت شود.

وی اعلام کرد: برداشت این محصول در استان از روز گذشته در شهرستان مانه و سملقان آغاز شده است.

صباغ یادآور شد: شش مرکز خرید آماده خریداری این محصول از کلزاکاران استان با قیمت 23 هزار و 500 تومان در هر کیلو هستند.

وی خاطرنشان کرد: در بهار سال گذشته از سطح دو هزار هکتار از مزارع کلزای استان به میزان یک هزار و 200 تن محصول کلزا برداشت شد.

افزون بر این، مدیرامور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از آغاز برداشت محصول کاملینا (گیاه دانه روغنی) در استان نیز خبر داد و گفت: در فصل پاییز گذشته 350 هکتار از سطوح مزارع شهرستان های شیروان، فاروج و مانه و سملقان به کشت آبی و دیم این محصول اختصاص یافتند.

وی خاطرنشان کرد: فصل زراعی پاییز 1401-1400، دومین سال از کشت این محصول در استان بوده است.

صباغ در بخش دیگری از سخن خود درباره انجام کشت بهاره در فصل بهار 1401 نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه کشت محصولات بهاره در استان از فروردین ماه آغاز شده است، تا به کنون بخشی از سطوح مزارع تحت کشت محصولات، پنبه، آفتابگردان، کنجد، چغندرقند، پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، خیار، خربزه، گیاهان علوفه ای (ذرت، سورگوم، چغندرقند) و سورگوم دانه ای قرار گرفته اند که البته کشت این محصولات در استان همچنان ادامه دارد.

وی گفت: پیش بینی می شود که سطح زیرکشت پنبه در استان به بیش از 10 هزار هکتار برسد.

مدیرامور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: پیش بینی می شود در بهار امسال سطح زیرکشت سورگوم دانه ای 200 هکتار و سطح زیرکشت سورگوم علوفه ای نیز 500 هکتار بشود.

صباغ خاطرنشان کرد: در استان برای کشت محصولات سورگوم دانه ای، سورگوم علوفه ای و چغندر قند علوفه ای بذور رایگان در راستای حمایت از تولید خوراک دام میان کشاورزان استان توزیع شدند.

انتهای پیام /