شنبه 15 اردیبهشت 1403

دستاورد | تولید ماشین ایرانی ریسندگی نخ پلیمری

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
دستاورد | تولید ماشین ایرانی ریسندگی نخ پلیمری

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان، تجهیزات و ماشین‌آلات تولید نخ‌های پلیمری را در داخل کشور تولید کردند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به تولید تجهیزات ماشین آلات ریسندگی نخ‌های پلیمری عنوان کرد: روش کار این ماشین آلات بر اساس فرآیند ذوب‌ریسی است که در آن مواد پلیمری تحت حرارت ذوب شده و پس از تبدیل به رشته نخ از مراحل خنک سازی، کشش و تکسچرایزینگ عبور کرده و نهایتا دور دوک پیچیده میشود.

وی با اشاره به بی‌نیازی کشور نسبت به واردات این نخ‌ها با توانمندی در ساخت ماشین‌آلات نخ ریسی ساخت داخل گفت: پیش از تولید این دستگاهها در داخل کشور تمام ماشین آلات مورد نیاز این صنعت از خارج از کشور تامین می‌شد. به دلیل مشکلات و عیوب دستگاههای وارداتی که عمدتا ساخت کشورهای نه چندان مطرح در این صنعت میباشد ایده تغییر و اصلاح این دستگاهها جهت افزایش راندمان و کیفیت محصول نهایی به عنوان قدم اول در راه تولید کامل این ماشین آلات در داخل کشور به شمار می‌آید.

این فعال فناور درباره اهمیت و کاربرد این ماشین آلات توضیح داد: نخ BCF در تولید فرش ماشینی، روفرشی، گلیم، جاجیم و... و نخ CF در تولید بندها، تسمه ها، کیف وکفش و... کاربرد دارد. از این رو تمام کارخانه‌های تولیدی محصولات ذکر شده که مصرف کننده این نخها میباشند به عنوان مخاطبان اصلی این ماشین آلات در نظر گرفته می‌شوند.

این مدیرعامل ادامه داد: در حال حاضر نمونه داخلی از این دستگاه‌ها وجود ندارد و شرکت آنها به عنوان اولین و تنها تولیدکننده این محصولات در داخل کشور شناخته می‌شود. وجه تمایز محصولات تولیدی شرکت ما در مقایسه با نمونه‌های خارجی را می‌توان در کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های اروپایی در کنار قیمت مناسب و توجه به بازار داخلی و طراحی متناسب با آن برشمرد.

وی با اشاره به صرفه‌جوی ارزی این محصولات عنوان کرد: واردات این ماشین آلات سالانه بالغ بر 50 میلیون دلار ارزبری برای کشور در پی دارد که با تولید داخلی می‌توان جلوی خروج این حجم از ارز را گرفت.

این فعال فناور همچنین درباره مزایای این محصول دانش‌بنیان به کیفیت قابل رقابت با نمونههای اروپایی در کنار قیمت مناسب اشاره کرد و افزود: خدمات پس از فروش طولانی مدت همراه با انجام تمام روند نصب و راه اندازی خط تولید و آموزش پرسنل از مزایای تولیداتمان به شمار می‌رود. همچنین استفاده از فناوری به روز، طراحی متمایز متناسب با بازار داخلی و مصرف انرژی بهینه از دیگر مزایای این ماشین آلات است.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دانش بنیان

ریسندگی نخ پلیمری ایرانی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
دستاورد | تولید ماشین ایرانی ریسندگی نخ پلیمری 2