پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

دستور توقف عملیات خاک‌برداری در حریم میدان نقش‌جهان صادر شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
دستور توقف عملیات خاک‌برداری در حریم میدان نقش‌جهان صادر شد

اصفهان - مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از دستور توقف عملیات خاک‌برداری با ماشین‌آلات سنگین در حریم میدان نقش‌جهان خبر داد.

اصفهان - مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از دستور توقف عملیات خاک‌برداری با ماشین‌آلات سنگین در حریم میدان نقش‌جهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از خاک‌برداری با ماشین‌آلات سنگین در «گذر پشت مطبخ» در حریم و عرصه میدان نقش‌جهان باعث شد بسیاری از فعالان میراث فرهنگی و باستان‌شناسی نسبت به این امر واکنش نشان دهند.

طی قوانین میراث فرهنگی و پایگاه جهانی میدان نقش‌جهان هرگونه عملیات گودبرداری و خاک‌برداری با ماشین‌آلات سنگین در عرصه این میدان به دلیل تاریخی و باستانی بودن آن ممنوع است و همین موضوع سبب شد فعالان میراث فرهنگی و باستان‌شناسی نسبت به نقص این قوانین اعتراض کنند.

در همین پیوند امیر کرم زاده، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به‌محض اطلاع از این عملیات خاک‌برداری دستور توقف آن صادرشده است و این عملیات خاک‌برداری بدون مجوز و اطلاع میراث فرهنگی و پایگاه جهانی میدان نقش‌جهان بوده است.

وی ادامه داد: میدان نقش‌جهان و حریم اطراف آن ازلحاظ باستان‌شناسی بسیار بااهمیت است و لایه‌های باستانی مربوط به دوره‌های مختلف در این پهنه وجود دارد بر همین اساس هرگونه عملیات خاک‌برداری با ماشین‌آلات سنگین باعث می‌شود این لایه‌های باستانی ارزشمند از بین برود به همین خاطر اداره کل میراث فرهنگی نظارت مخصوص بر تمامی عملیات عمرانی در این منطقه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان ضمن تشکر از میراث دوستان و فعالان باستان‌شناسی نسبت به گزارش این تخلف، گفت: پرونده فردی که اقدام به این کارکرده در دست بررسی است و چنانچه مشخص شود وی بدون هماهنگی و مجوزهای لازم اقدام به این عملیات کرده است، با وی به‌طورقطع برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: تا بررسی علل انجام عملیات خاک‌برداری به‌وسیله ماشین‌آلات سنگین دستور توقیف هرگونه عملیات در منطقه‌ای موردنظر صادرشده است و این اطمینان را به شهروندان و میراث دوستان اصفهان می‌دهیم که نخواهیم گذاشت هیچ‌گونه عملیات خاک‌برداری به‌وسیله ماشین‌آلات سنگین در این حریم صورت گیرد.

دستور توقف عملیات خاک‌برداری در حریم میدان نقش‌جهان صادر شد 2