سه‌شنبه 8 آبان 1403

دستگاه‌های آزمایش غربالگری در خرم‌آباد مستقر می‌شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
دستگاه‌های آزمایش غربالگری در خرم‌آباد مستقر می‌شود

جمالی گفت: دستگاه های آزمایش غربالگری در خرم آباد مستقر و آزمایشات غربالگری مستقل در استان انجام می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، مصطفی جمالی ظهر امروز در بازدید از انتقال خون بروجرد اظهار داشت: برخی خدمات مانند آزمایش غربالگری تا سال گذشته کلا در 11 استان کشور انجام می شد مانند خرم آباد که باید آزمایشات را کرمانشاه می فرستاد که در این راستا تمهیداتی اندیشیده شده که تا آخر شهریورماه دستگاه ها در خرم آباد مستقر و آزمایشات غربالگری مستقل در استان انجام می شود.

وی افزود: در مورد گروه های خونی هم تلاش می شود که از حالت دستی که سرعت کم و خطا را به همراه داشت به صورت دستگاهی انجام شود و تا آخر سال در بیشتر نقاط کشور این سیستم راه اندازی شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور تصریح کرد: کیسه های خون فیلتردار تاکنون در حد 25 درصد بود که امسال به 60 درصد افزایش می یابد و این اقدام سبب می شود بسیاری از عوارض تزریق خون کم و در دراز مدت این تعداد کیسه به صددرصد برسد.

جمالی عنوان کرد: حدود پنج هزار ذخیره بند ناف وجود دارد که بچه های زیادی با این درمان شدند و هرچه این بانک ذخیره بیشتری داشته باشند شانس اینکه بچه های بیشتری نمونه مناسبی پیدا کنند و درمان شود افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: لرستان جزء بهترین استان های ما در ذخیره خون است و در بیشتر شهرها، پایگاه اهدای خون راه اندازی شده که مشارکت جوانان و بانوان در اهدای خون چشمگیر است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور خاطرنشان کرد: انتقال خون 200 هزار لیتر پلاسما در سال ارسال به خارج از کشور دارد که تبدیل به دارو شود و دارویی که وارد می شود برای بیماران هموفیلی و دیگران استفاده شود و باید به این سمت برویم که وابسته نباشیم و تلاش می شود که انتقال تکنولوژی صورت گیرد.

انتهای پیام /