دوشنبه 16 مهر 1403

دهقانی: اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند اصلاح رویکردها در عرصه حکمرانی است

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
دهقانی: اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند اصلاح رویکردها در عرصه حکمرانی است

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس و به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، جمعی از دانش‌آموختگان کارآفرین و فناور دانشگاه صنعتی شریف، دغدغه‌های خود را با معاون علمی و فناوری مطرح کردند.

روح‌الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در جمع تعدادی از کارآفرینان دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: باورم این است که مسئله حکمرانی باید اصلاح شود و تا زمانی که حکمرانی عالمانه و دانش‌بنیان توسعه نیابد، توسعه و تحول محقق نخواهد شد. باید در بالاترین ساحت کشور به موضوع حکمرانی دانش‌بنیان توجه شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، بهره‌مندی از ظرفیت و توانمندی استعدادها و نخبگان ایرانی در سراسر دنیا را نیازمند یک رویکرد دانش‌بنیان در حکمرانی دانست و افزود: در نگاه جدید به نخبگان ایرانی در قالب برنامه کانکت رویکرد به ایرانیان غیر نخبه، رویکردی حمایتگرانه است و از افرادی که مهاجرت می‌کنند، باید به عنوان یک نقطه پیوند و اتصال با دنیا نگریسته شود. می‌بایست نخبگان ایرانی در سراسر دنیا، سفیران علم و فناوری و نوآوری ایران در آن نقش از جهان تلقی شوند.

ضرورت تحول در حکمرانی به کمک نخبگان

دهقانی، با بیان این‌که در حال حاضر توجه به نخبگان و استفاده از ظرفیت آنان، دغدغه اصلی و مسئله راهبردی دولت است، ادامه داد: بر اساس رویکرد حکمرانی دانش‌بنیان و نخبه‌محور، نخبگان باید در بخش‌های حساس و راهبردی کشور مانند اقتصاد، مجال نقش‌آفرینی داشته باشند. در این راستا، دولت با استفاده از بازوی بنیاد ملی نخبگان تلاش می‌کند تا گامی جدی در مسیر دخیل‌کردن نخبگان صورت بگیرد و کار بخشی و محدود به یک کار راهبردی و کلان تبدیل شود.

وی با بیان این‌که بنیاد ملی نخبگان خود را مسئول توسعه و تثبیت گفتمان نخبگانی در کشور می‌داند، عنوان کرد: برای حمایت از اندیشکده‌ها و تولیدکنندگان فکر، سرمایه‌گذاری و حمایت می‌کنیم؛ چراکه علوم انسانی و اندیشه‌محور، در راستای تحقق حکمرانی دانش‌بنیان و نخبه‌محور حائز اهمیتی راهبردی است. هدف ما این است که در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و بنیاد ملی نخبگان، قله‌سازی صورت بگیرد؛ در این راستا، رسانه یکی از حوزه‌هایی است که مأموریت و رسالتی سنگین بر دوش دارد در این حوزه به کار جدی رسانه‌ای نیاز داریم و می‌بایست از ظرفیت‌های رسانه برای ترویج این گفتمان استفاده شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به شکل‌گیری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و تحول در روندهای ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز معیارهای نخبگی، عنوان کرد: در حال تحول در نظام ارزیابی دانش‌بنیان هستیم و این نظام حمایتی در حال پخته‌تر شدن و قرار گرفتن بر مینای معیارهای پیشرفته و نوآورانه‌تر است. همچنین در بحث نخبگی، معیارهای کلان‌تری به کار برده می‌شود که محور و مبنای آن، تأثیرگذاری یک فرد در جامعه خواهد بود.

گفتنی است، در این نشست که به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، تعدادی از کارآفرینان و فعالان حوزه فناوری که فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف هستند، به صورت مستقیم و شفاف با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری به گفت‌وگو پرداختند.

ارزش‌آفرینانی که فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف هستند، به صورت ماهانه گرد هم می‌آیند تا در قالب یک جمع تعاملی و گفت‌وگومحور، به بیان دغدغه‌ها، تجربیات و راهکارها بپزدازند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی

اقتصاد دانش بنیان

دغدغه‌های کارآفرینی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
دهقانی: اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند اصلاح رویکردها در عرصه حکمرانی است 2
دهقانی: اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند اصلاح رویکردها در عرصه حکمرانی است 3
دهقانی: اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند اصلاح رویکردها در عرصه حکمرانی است 4