شنبه 15 اردیبهشت 1403

دهقانی: باید فضا برای دانش‌بنیان‌های حوزه هوش مصنوعی باز بگذاریم

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
دهقانی: باید فضا برای دانش‌بنیان‌های حوزه هوش مصنوعی باز بگذاریم

به گزارش خبرنگار علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، در اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی با محوریت «هوش مصنوعی و آینده پژوهی» که امروز در محل کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: برای ما در معاونت علمب امضا توافق نامه‌ها مهم است نه تفاهم نامه زیرا این توافق، نامه‌ها هستند که به نتیجه میرسند.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی امروز از یک فناوری پشت ویترینی به یک عامل تولید ثروت تبدیل شده است، افزود: در گذشته علم و فناوری بیشتر جنبه فرهنگی داشت اما امروز هم فرهنگ ساز است و هم عامل ثروت سازی.

دهقانی با بیان اینکه فناوری هر چقدر موجب رشد محیط بیرونی انسان شود از درون آن را تضعیف می‌کند، ادامه داد: هوش مصنوعی از 50 سال پیش در فناوری اورده شده اما در کمتر از یک دهه گذشته سرعت رشد آن چند برابر بوده و بلوغی رسیده که می‌تواند خود را طراحی، تولید و تحلیل کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه هوش مصنوعی به زودی دنیا را به 2بلوک صاحبان هوش مصنوعی و کاربران هوش مصنوعی تبدیل خواهد کرد، گفت: هوش مصنوعی می‌تواند هویت ساز باشد و برای کشوری کم بازده مثل ایران یک فرصت طلایی خصوصا در حوزه اقتصاد دیجیتال به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه 3عنصر داده و اطلاعات، مدل‌های بزرگ نرم و سخت افزار پردازش اطلاعات مهمترین عنصر برای توسعه هوش مصنوعی هستند، تاکید کرد: امروز ما در حوزه تولید علم هوش مصنوعی در بین 20 کشور جهان هستیم اما در حوزه کاربرد رتبه 80 را داریم و اگر این دو را به هم نزدیک نکنیم تبدیل به تولید کننده علم برای سایر کشورها خواهیم شد.

وی افزود: کتابخانه ملی از نظر داده‌هلی دقیق یک منبع وسیع و عمیق است و اگر بتوانیم از ان به خوبی بهره ببریم می‌توانیم در حوزه هوش مصنوعی موفق و تاثیرگزار تمدنی باشیم.

دهقانی در پایان خاطرنشان کرد: باید برای ورود هوش مصنوعی به کشور فضا را برای شرکت‌های دانش بنیان، بخش خصوصی و مردم باز بگذاریم و بخش دولتی تنها وظیفه ایجاد زیرساخت‌ها را برعهده داشته باشد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی

دانش‌بنیان‌های حوزه هوش مصنوعی هوش مصنوعی و آینده پژوهی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
دهقانی: باید فضا برای دانش‌بنیان‌های حوزه هوش مصنوعی باز بگذاریم 2