جمعه 14 اردیبهشت 1403

رئیس جدید مجلس سنای پاکستان انتخاب شد

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
رئیس جدید مجلس سنای پاکستان انتخاب شد

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، انتخابات مجلس سنای پاکستان هر سه سال یک بار برگزار می‌شود و هر دوره از انتخابات برای انتخاب نیمی از نمایندگان سنا است. مجلس سنای پاکستان در مجموع 100 کرسی دارد.

هر گونه قانونی که در مجلس نمایندگان این کشور تصویب می‌شود، برای رسمیت یافتن باید به تصویب نهایی مجلس سنا نیز برسد.

سید یوسف رضا گیلانی نامزد حزب مردم پاکستان بدون هیچ رقیبی توانست به عنوان رئیس جدید مجلس سنا انتخاب شود و سیدال ناصر خان نامزد حزب مسلم لیگ نواز نیز بدون هیچ رقیبی تصدی کرسی نایب رئیسی مجلس سنای پاکستان را برعهده گرفت.

این درحالی است که حزب جنبش عدالت پاکستان (به رهبری عمران‌خان) شرکت در روند انتخاب هیات رئیسه جدید مجلس سنا را تحریم کرد.

یوسف رضا گیلانی 71 ساله بین سال‌های 2008 تا 2021 به عنوان شانزدهمین نخست وزیر پاکستان در قدرت حضور داشت. وی که در انتخابات اخیر پاکستان توانست به مجلس ملی راه یابد، چند روز پس از آغاز کار مجلس ملی از نمایندگی خود استعفا کرد و سپس به عنوان نامزد حزب مردم به عنوان نماینده جدید در مجلس سنا انتخاب شد.

محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان طی پیامی انتخاب رییس و نایب رئیس جدید مجلس سنا را تبریک و آن را استمرار نظام دموکراتیک (جمهوریت) در این کشور توصیف کرد.

انتخاب هیات رئیسه جدید سنای پاکستان بخشی از توافق دو حزب اصلی دولت ائتلافی این کشور یعنی مسلم لیگ نواز و حزب مردم است. براساس این توافق ریاست مجلس ملی به حزب مسلم لیگ نواز رسید و نماینده حزب مردم نیز هم اکنون نایب رئیس مجلس ملی این کشور است.