دوشنبه 16 مهر 1403

راز پایداری بازار کار آمریکا چیست؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
راز پایداری بازار کار آمریکا چیست؟

نگاهی به مدل‌های فدرال رزرو کلیولند می‌تواند پیش از انتشار داده‌های تورم، تصویری از آن‌ها به سرمایه‌گذاران ارائه دهد. فدرال رزرو کلیولند پیش‌بینی می‌کند که تورم در ماه گذشته 0.1 درصد باشد، اما انتظار دارد تورم هسته بالاتر از 0.3 درصد ثبت شود. اگر تورم هسته به 0.3 یا 0.27 درصد برسد، ممکن است شاخص دلار تقویت شود. با این حال، نکته مهم این است که با توجه به افزایش قیمت نفت در ماه جاری نسبت...

سرمایه گذاران جهانی این هفته به ارزیابی داده‌های «شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا» می‌پردازند تا سرنخ‌هایی درباره تصمیم بعدی فدرال رزرو در مورد نرخ بهره به‌دست آورند. زیرا تورم بالاتر از انتظارات می‌تواند احتمال عدم کاهش نرخ بهره فدرال در ماه نوامبر را افزایش دهد.

تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده آمریکا

پس از انتشار داده‌های قوی از «اشتغال آمریکا» که نشان دهنده پایداری بازار کار آن بود، باتوجه به اینکه کاهش قیمت نفت در ماه قبل اتفاق افتاد و در این ماه رشد کرده است انتظار نمی‌رود شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) آمریکا رشد زیادی داشته باشد. انتظار بازار عمدتا مبنی بر رشد 0.1 درصدی این شاخص بصورت ماهانه است، درحالی که ماه قبل این رشد 0.2 درصد بود.

ولی نکته مهم رشد «شاخص قیمت مصرف کننده هسته» است، که بازار انتظار دارد 0.2 درصد رشد داشته باشد، پس از اینکه ماه گذشته رشد 0.3 درصدی را ثبت کرد. این داده روی شاخص هزینه‌های مصرف شخصی هسته که شاخص ترجیحی فدرال رزرو است اثرگذار است.

در روز جمعه هم شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) منتشر می‌شود که بخشی از آن در شاخص ترجیحی فدرال رزرو برای رسیدن به تورم 2 درصدی اثرگذار است.

احتمال افزایش در تورم هسته 

نگاهی به مدل‌های فدرال رزرو کلیوند می‌تواند قبل از انتشار داده‌های تورم تصویری از آنها به سرمایه گذاران ارائه دهد. فدرال رزرو کلیوند نیز انتظار دارد تورم در ماه گذشته 0.1 درصد منتشر شود، ولی انتظار تورم هسته بالاتر 0.3 درصدی را دارد. اگر تورم هسته 0.3 یا 0.27 درصدی دیده شود شاخص دلار می‌تواند تقویت شود. ولی نکته مهم این است که باتوجه به اینکه در ماه جاری قیمت نفت نسبت به ماه سپتامبر بالاتر است بنابراین ممکن است شاخص قیمت مصرف کننده بالاتری داشته باشیم. و شاخص تورم هسته باز هم رشدی بالاتر از 0.2 درصد را ثبت کند.

این مساله نشان می‌دهد که احتمال دارد طبق نظر برخی تحلیلگران از جمله محمد العریان، اقتصاددان آمریکایی، مشکل تورم حل نشده باشد. اگر اشتغال آسیب نبیند فدرال رزرو می‌تواند صبر کند و در ماه نوامبر کاهشی در نرخ بهره خود اعمال نکند، که خبر خوبی برای بازارها محسوب نمی‌شود.

تولید ناخالص داخلی انگلستان

روز جمعه، داده «تولید ناخالص داخلی انگلستان» منتشر می‌شود که اگر بصورت ماهانه رشدی نداشته باشد می‌تواند روی پوند اثرگذار باشد.

ولی در هفته‌های گذشته تغییر انتظار بازار نسبت به کاهش بیشتر نرخ‌های بهره از سوی سایر بانک های مرکزی و کاهش کمتر نرخ بهره فدرال رزرو می‌تواند احتمال تقویت شاخص دلار را افزایش دهد.

راز پایداری بازار کار آمریکا چیست؟ 2