یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403

راه‌اندازی برنامه مشاعره در کانون

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
راه‌اندازی برنامه مشاعره در کانون

قرار است برنامه مشاعره به‌منظور تربیت کودکان و نوجوانان و پرورش استعدادهای ادبی در کانون پرورش فکری کودکان راه‌اندازی شود.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیراسماعیل آذر، استاد دانشگاه و مجری برنامه‌های مشاعره در رسانه ملی در نشستی با حضور مدیران کانون از اهمیت شعر و ادبیات در تربیت کودکان سخن گفت و تاکید کرد: اگر شعر در وجود کودکان متمکن و جایگزین شود و بچه‌ها با این مفاهیم آشنا شوند، در زندگی آینده انسان‌های موفق‌تری خواهند شد. نتیجه یک بررسی گذرا نشان داد که این کودکان در زندگی خود انسان‌های آرام و دور از خشونت بودند و آنان محصول شعرها هستند.

آذر با اظهار خوشحالی از حضور در کانون - به‌عنوان یک مجموعه ریشه‌دار - گفت: من یک معلم هستم و در دانشگاه تدریس می‌کنم اما در همه این سال‌ها کانون همیشه یکی از محورهای ذهن من بوده و هر مجموعه‌ای که پشتوانه نداشته باشد، محکوم به فناست اما پشتوانه کانون اندیشمندان و شخصیت‌های بزرگی هستند که سبب رشد این مجموعه شده‌اند و اکنون ما زیر سایه آن‌ها نشسته و حرف می‌زنیم.

وی در سخنانی از تاریخ کهن قصه و قصه‌گویی در ایران سخن گفت و توضیح داد که در برخی از دوره‌های تاریخی و از زمان صفویه، قصه‌گویی به یک منصب تبدیل شد و در دوران قاجاریه هم ناصرالدین شاه، «قصه‌گو» یی ویژه داشته و فخرالدوله دختر او این قصه‌ها را می‌شنیده و می‌نوشته است.

طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد

این مدرس دانشگاه ادامه داد: آن‌چه امروز رایج است شعر است که در ایران پشتوانه دارد و در ضمیر ایرانیان نهفته است و همه ما با شعر بزرگ شده‌ایم. در حال حاضر هم با حرکت‌هایی که در حوزه ترویج مشاعره راه انداخته‌ایم خوشبختانه تعداد کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به شعر افزایش قابل توجهی داشته است. بچه‌ها دوست دارند شنیده شوند.

اسماعیل آذر تصریح کرد: من کانون را دوست دارم و معتقدم از آموزش و پرورش و صدا و سیما هم می‌تواند مهم‌تر باشد چرا که این مجموعه می‌تواند انسان بسازد در حال حاضر بسیاری از شعرهای بچه‌ها محصول ذوق آن‌هاست نه دانش و تجربه‌های نو آنان، به همین دلیل باید بچه‌ها را با شاعران قدیمی آشنا کنیم.

پیشنهاد این نویسنده و مترجم، راه‌اندازی جریان مشاعره در مراکز کانون سراسر کشور با استفاده از فناوری‌های جدید و فضای مجازی بود و او اعلام آمادگی کرد تا مربیان کانون در زمینه آموزش شعر به بچه‌ها تحت آموزش قرار بگیرند و شعرهای بسیار ساده و قابل فهم برای کودکان جمع‌آوری و منتشر شود.

در این نشست که معاون تولید، مدیرکل حوزه مدیرعامل روابط عمومی و امور بین‌الملل، دستیار رسانه‌ای مدیرعامل، مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری، مدیرکل نظارت بر انتشارات و مدیرکل نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون نیز حضور داشتند، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سخنانی از اسماعیل آذر به‌عنوان یکی از قله‌های مسلم ادبیات و شعر نام برد و گفت: ما به دنبال این هستیم که از تجربه‌های ایشان استفاده کنیم و درخواست می‌کنیم در ساخت برنامه‌هایی برای کودکان در حوزه شعر و شعرخوانی به ما کمک کنند.

حامد علامتی توضیح داد برنامه ترویج شعرخوانی و مشاعره با سه سیاست محوری سال 1403 یعنی مرکز محوری، مخاطب محوری و نوجوان محوری کاملا مطابقت دارد.

وی با بیان این که کانون قصد ندارد گرفتار روزمرگی شود، تاکید کرد: قصد داریم در این حوزه کارهای ماندگاری را که شمولیت داشته باشد از خود به یادگار بگذاریم. برای نسل جدید باید از ابزار هنر و ادبیات مانند شعر، داستان و قصه‌گویی استفاده کنیم و البته ابزار رسانه که بسیار مهم است.

مدیرعامل کانون در همین زمینه اهمیت ایجاد یک پیوست رسانه‌ای برای تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری را یادآور شد و گفت: کودکان و نوجوانان امروز غرق در گوشی هستند و ما باید از ظرفیت رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی و فضای مجازی برای ترویج ادبیات استفاده کنیم.

وی با تاکید دوباره بر این‌که احیاء کانون و بازگرداندن آن به دوران درخشان دهه 60 و 70 شمسی تصمیمی راهبردی است و قصد داریم هر کار خوبی که انجام شده است ادامه دهیم و تقویت کنیم و اگر می‌بینیم کاری مناسب زمان فعلی نیست، حتما تغییر خواهیم داد.