دوشنبه 16 مهر 1403

راه 50 ساله را در نانو 20 ساله طی کردیم / ایستادگی جوانان در برابر سنگ‌اندازی‌های داخلی + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
راه 50 ساله را در نانو 20 ساله طی کردیم / ایستادگی جوانان در برابر سنگ‌اندازی‌های داخلی + فیلم

روح الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به پیشرفت چشمگیر کشور در زمینه فناوری نانو گفت: ما معتقدیم که کشور زمینه رشد شتابان را دارد و بهترین مثالش در صنعت و فناوری نانو به خوبی قابل مشاهده است. انبوه بنگاه‌های صنعتی، پژوهشگاه‌ها، استارپ‌هایی که دانشجویان راه اندازی کرده‌اند و همچنین خلق ثروت، اشتغالزایی و جلوگیری از خروج نخبگان،...

روح الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به پیشرفت چشمگیر کشور در زمینه فناوری نانو گفت: ما معتقدیم که کشور زمینه رشد شتابان را دارد و بهترین مثالش در صنعت و فناوری نانو به خوبی قابل مشاهده است. انبوه بنگاه‌های صنعتی، پژوهشگاه‌ها، استارپ‌هایی که دانشجویان راه اندازی کرده‌اند و همچنین خلق ثروت، اشتغالزایی و جلوگیری از خروج نخبگان، کمک به ارتباط صنعت و دانشگاه و ورود به حوزه خدمات پزشکی از جمله مواردی است که با کمک صنعت نانو در آن پیشرفت کردیم. اگر مسئولین و نیرو‌های جهادگر علم و فناوری کشور اراده کند پیشرفت دست یافتی است.

نمایده مجلس بیان کرد: در حوزه فناوری نانو راه 50 ساله را 20 ساله طی کردیم؛ در حالی که کشور‌های دیگر به تازگی شروع به فعالیت کرده‌اند. ما امروز جزو رکوردداران دنیا هستیم. در صنایع و فناوری‌های دیگر نیز همین طور است می‌توانیم مسیر پیشرفت را به همراه جوانان، دانشگاهی‌ها، اساتید و همچنین صنایعی که تمایل به همکاری مالی و کارآفرینی دارند، طی کنیم. وی درباره وضعیت کنونی نانو گفت: پیشتر نانو، موضوع مبهم و در نهایت آزمایشگاهی بود. اما امروزه صنایع و کارخانه‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند، همان چیزی است که رهبر انقلاب فرمودند، ما در علم و فناوری باید میابنر بزنیم و نباید نگاه تقلیدی به دنیا داشته باشیم؛ بلکه باید الگوی خودمان را بسازیم. امروزه این امر در حوزه فناوری نانو محقق شده و به دور از هر شعاری به شکل عینی قابل بررسی میدانی است. ایزدخواه افزود: اگر با همین الگو در دیگر عرصه‌های فناوری برتر پیش برویم می‌توانیم بهتر از الان باشیم تا جوانان ما شاهد باشند که کشور ما عقب مانده نیست. بلکه کشوری است که اراده کرده تا پیشتاز علم و فناوری و اقتصاد در منطقه باشد، زیرا ظرفیتش را دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: ما نانو را 80 سال بعد از نفت کشف کردیم، اما امروز نه‌تنها عقب‌تر از نفت نیستیم چه بسا شاید پیشرفته‌تر هم باشیم، زیرا اراده کرده و متعهدانه در حوزه سیاست گذاری، قانون‌گذاری و اجرا ایستادگی کردیم و در نهایت بر حوزه نانو مسلط شدیم. در حوزه‌های دیگری همچون خودروسازی، فولاد و صنایع سنگین نیز میتوانیم بیشرفت کنیم مهم این است که اراده کنیم و درست تشخیص دهیم

وی اضافه کرد: در روز‌های اول ورود به حوزه نانو، سنگ اندازی‌های زیادی در زمان دولت وحدت اتفاق افتاد، اما پیگیری‌های رهبر انقلاب و اراده جوانانی که تصمیم گرفتند کشور وارد حوزه نانو شود، ما را موفق کرد. امیدواریم این الگو به حوزه‌های دیگر نیز سرایت کند.