پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

رسیدن به محبت پروردگار در گرو شناخت او است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
رسیدن به محبت پروردگار در گرو شناخت او است

برای رسیدن به محبت پروردگار باید زمینه روحی و روانی و شناخت خداوند فراهم شود.

مرحوم آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، درمورد محبت خداوند می فرمایند: برای این که محبت خدا را پیدا کنیم باید مقدمات و زمینه‌های روحی و روانی و شناخت فراهم شود. زیرا پروردگار متعال دوست داشتنی‌ترین هستند و پس از آن، محبت او در دل انسان رسوخ پیدا می‌کند و می‌تواند از محبین و مریدان خداوند شود.

به گفته این عالم فرزانه، یکی از آثار طبیعی محبت این است که وقتی فردی، کسی را دوست دارد دلش می‌خواهد فرد مقابل نیز، او را دوست داشته باشد و اگر این موضوع را احساس کند سختی‌ها و گرفتاری‌ها برایش راحت‌تر می‌شوند. از اینرو، اگر به آیات قرآن توجه کنید، متوجه می‌شوید که این آیات، توصیه به انجام کاری کرده و صفتی را توصیف می کنند تا مردم آن را بدست آورند تا جایی که در یکی از آیات بیان شده ست: «وَکَأَیِن مِن نَبِی قَاتَلَ مَعَهُ رِبِیُونَ کَثِیر فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُم فِی سَبِیلِ اللَهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا استَکَانُوا وَاللَهُ یُحِبُ الصَابِرِینَ» «چه بسیار رخ داده که پیغمبری جمعیت بسیار (از پیروانش) همراه او جنگیدند و با این حال، اهل ایمان با سختی‌هایی که در راه خدا به آن‌ها رسید هرگز بیمناک و زبون نشدند و سر زیر بار دشمن فرو نیاوردند و (صبر و ثبات پیش گرفتند، که) خدا صابران را دوست می‌دارد.» یا وقتی در آیه ای به «الله یحب المحسنین» تاکید شده است، نشان می‌دهد چیز‌هایی که خداوند دوست دارند مطلوب فطری انسان ها هستند و باید این کار‌ها انجام شوند تا پروردگار الهی، بندگانش را بیشتر دوست داشته باشد. اما در این میان، آفریدگار عالم، روی برخی از افعال بسیار تأکید کرده اند چراکه آن‌ها را بسیار دوست دارند.

مرحوم آیت الله مصباح یزدی گفته اند: در یکی از آیات سوره صف نوشته شده است: «اِنَ اللَهَ یُحِبُ الَذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًا کَأَنَهُم بُنیَان مَرصُوص» «در حقیقت خدا دوست دارد کسانی را که در راه او صف در صف چنانکه گویی بنایی ریخته شده از سرباند جهاد می کنند.» که در این آیه سفارش می‌کند بندگان باید اینچنین باشند. یعنی کسانی که در راه خدا این چنین می‌جنگند، خداوند نیز، آن ها را دوست دارد. گفتنی است که افراد نباید یک سونگر باشند و اسلام، روایات و آیات را از یک دریچه ببینند و از مطالب دیگر غفلت کنند. زیرا آن ها اغلب، فکر می‌کنند انسان ایده آلی که خداوند مهربان می‌خواهند، صرفا فردی است که شب تا سحر بیخوابی کشیده، دائم الذکر است و روز‌ها هم روزه می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت