سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

رشته‌های مهارت آموزی برای اتباع خارجی در استان بوشهر افزایش می‌یابد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رشته‌های مهارت آموزی برای اتباع خارجی در استان بوشهر افزایش می‌یابد

بوشهر - ایرنا - نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان جنوب کشور گفت: شمار رشته‌ها و حرفه‌های مهارت آموزی برای اتباع خارجی در سال 2023 در استان بوشهر افزایش می یاید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "پریا هاریهاران" روز جمعه در بازدید از دوره‌های مهارت آموزی اتباع امور خارجه در مرکز شماره 3 فنی و حرفه ای بوشهر افزود: در همین ارتباط تجهیزات مناسب برای مهارت آموزی اتباع خاجی دراستان بوشهر مهیا می شود. وی با بیان اینکه مهارت‌آموزی اتباع افغان مورد توجه است افزود: ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به پناهندگان، فرصتی برای اثرگذاری بر توسعه فردی آنها و در نتیجه افزایش خوداتکایی در آنان است.

پریا هاریهاران اضافه کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده محدودیت شرکت اتباع خارجی در چندین دوره مهارتی با تعامل آموزش فنی و حرفه ای برطرف می‌شود.

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان جنوب کشور ادامه داد: این شیوه خدمات رسانی مطلوب به اتباع خارجی در بوشهر می تواند به عنوان الگویی برای سایر نقاط نسبت به امور اتباع در حوزه مهارت آموزی مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر نیز گفت: براساس رصد انجام شده بیش از 80 درصد مهارت آموزان اتباع خارجی جذب بازار کار شده یا در حوزه مشاغل خانگی مشغول به کار هستند. عبدالمجید دراهکی با بیان اینکه مهاجرین افغان دوره مهارتی جوشکاری را برای ورود به بازار کار و خودکفایی شغلی در این مرکز فرا می‌گیرند بیان کرد: هدف اصلی از اجرای این پروژه ارتقای سطح مهارت‌ها و دانش فنی و حرفه‌ای پناهندگان است تا از این طریق سطح خوداتکایی و معیشت آنان بهبود یابد.

وی با بیا اینکه بیش از 10 حرفه مهارتی به مهارت آموزان اتباع خارجه در استان بوشهر ارایه می شود، افزود: حضور اتباع خارجی در همه دوره‌های آموزش مهارتی باعث توانمندسازی جامعه هدف بیشتری می‌شود و تنوع شغلی برای آنها ایجاد می‌کند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای بوشهر با بیان اینکه آموزش های مهارتی رایگان به مهاجران افغانستانی ساکن در استان بوشهر ارائه می شود، اضافه کرد: این دوره‌ها سبب می‌شود تا پناهندگان در زمان بازگشت به کشور مبدأ از مهارت‌ها و دانش لازم برای یافتن شغل مناسب و کارآفرینی برخوردار باشند و در بازسازی و توسعه کشورشان مؤثر واقع شوند و با دریافت گواهینامه مهارت برای اشتغال در دیگر کشورها با مشکلی مواجه نشوند.

وی اظهار کرد: در سال جاری تاکنون 91 نفر از اتباع افغانستانی مقیم در استان بوشهر آموزش‌های مهارتی را فراگرفتند و تا پایان سال 2022، قرار است 6 دوره مهارتی دیگر نیز ارائه شود.

طرح مهارت آموزی به اتباع خارجی از سال 2012 (90- 91) در استان بوشهر با یک حرفه آغاز شد که تا سال 97 تنها 370 نفر از اتباع مهارت‌های فنی و حرفه ای را فرا گرفتند و با افزایش شمار حرفه ها به 10 حرفه شمار مهارت آموزان در این استان از سال 97 تا کنون بیش از 400نفر زیر پوشش این مهارت‌ها قرار گرفته اند.

برچسب‌ها