جمعه 13 مهر 1403

رشد اقتصادی 4.6 درصدی در بهار امسال / دستیابی به رشد 8 درصدی امکان‌پذیر است؟

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
رشد اقتصادی 4.6 درصدی در بهار امسال / دستیابی به رشد 8 درصدی امکان‌پذیر است؟

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: آخرین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی (GDP) در سه ماهه ابتدای سال جاری به رقم بیش از 24000 هزار میلیارد ریال با نفت و حدود 18000 هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است. در حالی که این ارقام در سه ماهه اول سال 1402 با نفت حدود 23000 هزار میلیارد ریال و بدون نفت 17500 هزار میلیارد ریال بوده است. این میزان افزایش...

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: آخرین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی (GDP) در سه ماهه ابتدای سال جاری به رقم بیش از 24000 هزار میلیارد ریال با نفت و حدود 18000 هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است. در حالی که این ارقام در سه ماهه اول سال 1402 با نفت حدود 23000 هزار میلیارد ریال و بدون نفت 17500 هزار میلیارد ریال بوده است. این میزان افزایش نشان می‌دهد در فصل بهار امسال، محصول ناخالص داخلی با نفت نسبت به همین مدت در سال گذشته رشد 4.6 درصدی و بدون نفت رشد 2.8 درصدی را داشته است.

چهار گروهی که رشد فعالیت‌های آن‌ها بررسی می‌شود که شامل گروه‌های کشاورزی، صنایع و معادن با نفت، صنایع و معادن بدون نفت و خدمات هستند، در 3 ماهه ابتدای امسال رشد مثبت و بالای 2 درصد را کسب کرده اند؛ به طوری که نتایج محاسبات نشان می‌دهد رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی 3/2 درصد، گروه صنایع و معادن 8/5 درصد و فعالیت‌های گروه خدمات 1/3 درصد نسبت به سه ماهه اول 1402 رشد داشته است. رشد تماما مثبت گروه‌های عمده اقتصادی در بهار سال جاری در حالی است که دو گروه کشاورزی و خدمات در بهار سال گذشته، GDP منفی داشته اند.

میزان تغییری که تولید ناخالص داخلی در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته داشته است (واحد درصد)، در تمام گروه‌ها غیر از گروه خدمات، مثبت و رو به جلو بوده است؛ بیشترین میزان رشد نیز برای گروه کشاورزی با درصد تغییر نزدیک به 6 درصد ثبت شده است.

بررسی روند زمانی رشد تولید محصول ناخالص داخلی به تفکیک فصل نشان می‌دهد که کشور از اواخر دهه 90، یعنی از سال 97 به بعد درگیر GDP منفی شده بود، اما این رقم طی چند سال گذشته در حال بدست آوردن ارقام مثبت در گروه فعالیت‌های عمده اختصاصی و در نهایت محصول ناخالص داخلی با نفت و بدون نفت است.

بانک جهانی، پیش‌تر اعلام کرده بود در سال 2023 میلادی، رتبه سوم درخصوص میزان تولید ناخالص داخلی در بین 19 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا، مربوط به ایران است، این موضوع علاوه بر اینکه اگر روند در پیش گرفته شده ادامه پیدا کند، نشان می‌دهد که طی چند سال آینده باوجود ادامه تحریم‌ها GDP کشور به رقم 10 درصد نزدیک می‌شود؛ بنابراین دستیابی به 8 درصد رشد اقتصادی که در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده، دور از ذهن بنظر نمی‌رسد.

رشد اقتصادی 4.6 درصدی در بهار امسال / دستیابی به رشد 8 درصدی امکان‌پذیر است؟ 2
رشد اقتصادی 4.6 درصدی در بهار امسال / دستیابی به رشد 8 درصدی امکان‌پذیر است؟ 3