یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

رشد بیش ازنیم هزار درصدی سود عملیاتی بیمه پارسیان

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، براساس این گزارش، سال 1401 از جهات زیادی برای بسیاری از شرکت ها به واسطه تغییر سیاست های اقتصادی دولت سال دشواری بود. روند افزایش نرخ ارز، رشد تورم و افزایش قیمت در کالاهای اساسی باعث شد تا بنگاه های اقتصادی با چالش های زیادی روبرو شوند. نتایج حاصل از این موضوعات اثرات بیشتری روی برخی شرکت ها به ویژه شرکت های بیمه ای داشت چرا که در چنین شرایطی ساز و کار ارایه خدمات و فروش بیمه نامه ها به عموم مردم سخت و دشوار شد و البته در ادامه روند نرخ شکنی برخی شرکت های بیمه ای برای جذب پرتفوی بیشتر سبب شد تا شاهد تحولات معناداری در این زمینه باشیم.

رشد قابل تحسین سود عملیاتی و سود انباشته بیمه پارسیان

بررسی ها نشان می دهد که علیرغم این مسائل برخی شرکت های بیمه روند رو به رشد قابل توجهی را در سال گذشته تجربه کردند و علاوه بر اینکه موفق به جذب پرتفوهای ارزشمند شدند سود عملیاتی قابل ملاحظه ای را نیز رقم زدند.

بیمه پارسیان در پایان سال قبل بیش از 78 هزار و 493 میلیارد ریال بیمه نامه صادر کرد و رشد 87 درصدی را نسبت به سال 1400 رقم زد. این شرکت بیمه ای در پایان سال 1401 بیش از 50 هزار و 502 میلیارد ریال پرداخت خسارت داشت تا در این زمینه هم نسبت به سال 1400 رشد 89 درصدی را خلق کرده باشد.

سایر نتایج از صورت های مالی بیمه پارسیان حاکی از این است که سود عملیاتی این شرکت بیمه ای در پایان سال مالی 1401 با 566 درصد رشد نسبت به سال 1400 به 3 هزار و856 میلیارد ریال رسیده است که عمده دلایل چنین رشدی را باید در افزایش سود ناشی از تسعیر ارز نسبت به سال 1400 و همچنین افزایش درآمد سرمایه گذاری های ناشی از تقسیم سود شرکت های سرمایه پذیر جستجو کرد.

دیگر دستاورد بیمه پارسیان در پایان سال قبل رشد خیره کننده و چندصد درصدی سود انباشته بود. طبق صورت های مالی تلفیقی سود انباشته بیمه پارسیان در پایان سال قبل 5 هزار و 9 میلیارد ریال بود که نسبت به سال 1400 رشد 422 درصدی را پشت سر گذاشت. گفتنی رقم سود انباشته این شرکت در پایان سال قبل در صورت های مالی جداگانه 4 هزار و 458 میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 379 درصدی را محقق کرد.