دوشنبه 16 مهر 1403

رقابت 500طرح علمی داخلی و خارجی در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی / جشنواره نوآوران و فناوران خوارزمی برای اولین بار برگزار شد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
رقابت 500طرح علمی داخلی و خارجی در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی / جشنواره نوآوران و فناوران خوارزمی برای اولین بار برگزار شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، نشست خبری سی‌وششمین دوره جشنواره بین‌المللی خوارزمی، بیست‌و‌چهارمین دوره جشنواره جوان خوارزمی و اولین دوره جشنواره نوآوران و فناوران خوارزمی، امروز، شنبه، 6 اسفندماه برگزار گردید.

جشنواره بین‌المللی خوارزمی برای رقابت پژوهشگران و فناوران داخلی، خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور و جشنواره جوان خوارزمی برای رقابت دانش‌پژوهان و نوآوران و فناوران با شرایط سنی کمتر از 35 سال، در گروه‌های تخصصی مختلف برگزار می‌شوند.

مهم‌ترین تفاوت این دوره از جشنواره خوارزمی با دوره‌های قبل، برگزاری اولین دوره جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی است که با هدف نوآوری و توسعه فناوری‌های موجود، خلق نوآوری‌ها در محصولات یا ارزش‌آفرینی و در نهایت محصولی با ارزش افزوده بالا و کسب مزیت رقابتی موثر برگزار شده است.

طرح‌های دریافتی جشنواره به ارزیابی گروه‌های تخصصی جشنواره رسیده‌اند و طرح‌های برگزیده در روز سه‌شنبه، 9 اسفندماه تجلیل خواهد شد.

سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی

فراخوان جشنواره بین‌المللی خوارزمی در فروردین‌ماه سال جاری اعلام و پذیرش طرح‌ها در مهرماه خاتمه یافته است. موضوعات طرح‌های دریافتی در محورهای اصلی پژوهش‌های بنیادی، طرح‌های کاربردی، طرح‌های توسعه‌ای، نوآوری و فناوری و ابتکار در 18 گروه تخصصی علمی و فنی در سطح ملی و بین‌المللی بوده است.

در این دوره از جشنواره، در مجموع 281 طرح داخلی و خارجی دریافت شده است که در گروه طرح‌های توسعه‌ای، دو طرح با موضوع مهندسی برق و کامپیوتر و یک طرح با موضوع هوافضا برگزیده شده‌اند. در گروه پژوهش‌های بنیادی نیز در هر کدام از موضوع‌های زیست‌فناوری، فناوری‌های نانو و مواد، متالورژی و انرژی‌های نو، یک طرح بین‌المللی به طرح‌های برگزیده راه یافتند.

بیست‌و‌چهارمین جشنواره جوان خوارزمی

فراخوان بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی نیز در فروردین‌ماه سال جاری آغاز و ثبت‌نام متقاضیان در پایان مرداد ماه خاتمه یافت. طرح‌های ارائه شده در 16 گروه تخصصی و همچنین در پنج محور پژوهشی و فناوری شامل پژوهش‌های بنیادی، پژوهش‌های کاربردی، طرح‌های توسعه‌ای، نوآوری و فناوری و ابتکار دریافت شده است.

در این دوره از جشنواره، در مجموع 302 طرح دریافت شده است و برگزیدگان این دوره از جشنواره، 2 طرح کاربردی با موضوع مهندسی مکانیک و یک طرح در موضوع مواد، متالورژی و انرژی‌های نو و همچنین یک پژوهش بنیادی در موضوع فناوری‌های شیمیایی بوده است.

اولین جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی

در اولین دوره جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی، 4 طرح مختلف از بین طرح‌های دریافتی برگزیده شده است. طرح‌های برگزیده شامل 2 طرح در موضوع مهندسی مکانیک، یک طرح در موضوع فناوری‌های نانو و یک طرح با موضوع مهندسی برق و کامپیوتر بوده است.

مراسم تجلیل از طرح‌های برگزیده جشنواره خوارزمی در روز سه‌شنبه 9 اسفندماه، با حضور ریاست جمهوری و وزیر علوم برگزار خواهد شد.

در دوره قبلی و در سی‌و‌پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی خوارزمی، 207 طرح داخلی و 48 طرح خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که از میان آنها، 9 طرح داخلی و 3 طرح خارجی از دانشمندان کشورهای ایتالیا، فرانسه و چین برگزیده شدند. همچنین در بخش جشنواره جوان خوارزمی نیز از میان 244 طرح ارسال‌شده، 8 طرح به عنوان طرح‌های برتر برگزیده شدند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید جشنواره بین‌المللی خوارزمی جشنواره جوان خوارزمی جشنواره نوآوران و فناوران خوارزمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران وزارت علوم این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است