جمعه 30 شهریور 1403

روانشناسی ترید چگونه به حرفه ای شدن در ترید کمک میکند؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
روانشناسی ترید چگونه به حرفه ای شدن در ترید کمک میکند؟

اطمینان داریم که مهم‌ترین چالش شما در بازار تحلیل چارت و پیش‌بینی آینده قیمت نیست. در عوض این غلبه بر احساسات است که شما را با چالش مواجه می‌کند. بدون کنترل ترس و طمع نمی‌توانید قضاوت صحیحی از بازار داشته باشید، از این رو دانش شما هم زیاد به کارتان نخواهد آمد.

اندیکاتورها، الگوهای قیمتی یا کندل استیکی، امواج الیوت و مواردی از این دست همگی بخشی از یک تلاش پیچیده تحت عنوان تحلیل چارت برای پیش‌بینی آینده قیمت است. اما سؤال اصلی این است آیا این موارد همه چیزی هستند که برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای نیاز است؟ بررسی روند معاملات تریدرهای بزرگ این تصور را نقض می‌کند. از این رو در این مطلب قصد داریم تا شما را با روانشناسی معامله گری که بخش گم‌شده پازل موفقیت در بازارهای مالی است، آشنا کنیم.

احساسات چه نقشی در ترید دارند؟

بسیاری از تریدرهای بی‌تجربه به نقش احساسات در ترید توجهی ندارند و زمانی متوجه این اهمیت می‌شوند که در شرایط سخت بازار قرار بگیرند. مطمئناً در بازار شکست خواهید خورد اگر نتوانید زمانی که ترس و طمع به شما غلبه می‌کند، احساسات خود را کنترل کنید. هانس رودریگر پیستر که از اساتید برتر در زمینه کنترل احساسات است، اعتقاد دارد برخلاف عقیده بسیاری از مردم، احساسات جزئی جدا از انسان نیستند و نمی‌توان تصمیم‌گیری‌های روزمره را بدون دخالت‌های عاطفی تصور کرد. هر چند که به وضوح دیده نمی‌شود، اما عوامل عاطفی نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های کلیدی ما دارند. پس نباید یک تجارت موفق را بدون در نظر گرفتن احساسات در نظر گرفت.

عوامل عاطفی می‌توانند در صورت استفاده صحیح تأثیر مهمی بر موفقیت و تصمیم‌گیری‌های دقیق ما بگذارند. یک تریدر موفق فردی است که می‌تواند از احساسات خود در مواقع سخت بازار بهترین استفاده را ببرد. از این رو روانشناسی معامله‌گری اهمیت زیادی پیدا می‌کند. این مهارت به شما کمک خواهد کرد تا در عین استفاده از احساسات طبیعی در بازار، منطقی‌تر ترید کنید. هدف از بیان همه این موارد این است که به شما بفهمانیم روانشناسی در معامله‌گری تا چه اندازه مهم است. برای اینکه بتوانید به خوبی این مهارت را در خود پرورش بدهید، می‌توانید از مطالب سایت آکادمی شامی استفاده کنید.

عوامل روانی مؤثر در ترید

نباید منکر این واقعیت شد که احساسات نقش مهمی بر تصمیمات شما در حین ترید خواهند گذاشت. این تأثیر ممکن است حتی بیشتر از چیزی باشد که به نظر می‌رسد. در نگاه اول عمدتاً جنبه‌های منفی این حقیقت دیده می‌شود، چرا که بسیاری به دلیل عدم مهارت لازم توانایی کنترل این احساسات را نخواهند داشت. اما توصیه ما این است که به جنبه‌های مثبت فکر کنید تا بتوانید از آن‌ها نهایت استفاده را به سمت موفقیت در بازارهای مالی بگیرید. این توصیه احتمالاً در خلاف جهت بیشتر منابع موجود است که حذف این احساسات را راه‌حل مناسب می‌دانند. شناسایی عوامل روانی مؤثر در ترید، می‌تواند گام مهمی برای غلبه بر این احساسات باشد که در ادامه بررسی می‌شوند.

در نظر گرفتن اولویت‌ها

اولویت‌ها می‌توانند تأثیر مهمی در تصمیماتی که در بازار می‌گیرید، داشته باشند. تجربه و مهارت یک تریدر می‌تواند مهم‌ترین عامل در شناسایی این اولویت‌ها باشد. البته گاهی عوامل روانی تریدر نسبت به پیامد تصمیم‌گیری‌هایش می‌تواند به اولویت‌ها شکل بدهد. در نظر گرفتن خواسته‌های اصلی مهارتی است که می‌تواند در گذشت زمان شما را به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل کند. برای این کار باید داده‌های مورد نیاز خود را مرتب کرده و بر اساس اولویت‌هایی که در ترید دارید، از آن‌ها استفاده کنید.

سرعت مناسب برای واکنش به تغییرات قیمت

در بازار پر نوسان که هر لحظه احتمال تغییرات ناگهانی در آن وجود دارد، سرعت می‌تواند یک عامل روانی مهم باشد. یک تریدر همچون شکارچی است که باید از کوتاه‌ترین لحظاتی که برایش فراهم می‌شود، استفاده کند، در غیر این صورت شکار را از دست خواهد داد. هر لحظه‌ای که در دنیای تجارت از دست بدهید، می‌تواند به از دست رفتن چندین دلار سود منجر شود. باید از قبل برای نوسانات بازار آماده باشید تا بتوانید در سریعترین زمان ممکن، بهترین تصمیمات را بگیرید. اما مطمئناً سرعت بالا به تنهایی کافی نیست. این مؤلفه نیاز به مکمل دیگری دارد تا بتواند در بهینه‌ترین حالت ممکن قرار بگیرد. این مؤلفه در بخش بعدی بررسی می‌شود.

دقت در کشف فرصت‌های مناسب

سرعت به تنهایی مؤلفه مناسبی برای یک تریدر موفق نیست. این ویژگی زمانی مفید خواهد بود که در جهت درستی استفاده بشود. روش‌های زیادی برای تحلیل بازار وجود دارد، اما عمده سرمایه‌گذاران به سمت روش‌هایی کشیده خواهند شد که تصور می‌کنند از آن بیشتر سود می‌کنند. حال سؤال اصلی این است که آیا آن‌طور که تصور می‌شود، این روش‌ها می‌توانند کمک‌کننده باشند. بر فرض مثال اگر بتوانید با استفاده از الگوهای قیمتی در یک معامله سودده شوید، به احتمال زیاد در معاملات بعدی بر روی همین تکنیک تمرکز می‌کنید. غافل از اینکه شاید بررسی تکنیک‌های دیگر بتواند روند سوددهی شما را بهبود ببخشد. بنابراین در نهایت این غلبه احساسات بر یک تریدر است که باعث می‌شود وی بیشتر بر چه روش تحلیلی تمرکز کند.

تعهد و استمرار

تعهد و استمرار از عوامل روانی مهمی هستند که بر تجارت در بازارهای مالی تأثیر می‌گذارند. هیچ فردی از همان ابتدا تجربه و مهارت روزهای حرفه‌ای خود را ندارد. نباید انتظار داشته باشید که در مدت کوتاهی به یک فرد موفق تبدیل شوید. تجربه و بررسی روش‌های مختلف می‌تواند در نهایت شما را به سمت روش تحلیلی درست سوق بدهد. این تجربه زمانی محقق می‌شود که شما تعهد و استمرار درترید را داشته باشید. بنابراین باید در طول روز زمان مشخصی را برای بررسی بازار و در صورت فراهم بودن شرایط، ترید اختصاص بدهید.

روانشناسی معامله گری شما را به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل می‌کند

اطمینان داریم که مهم‌ترین چالش شما در بازار تحلیل چارت و پیش‌بینی آینده قیمت نیست. در عوض این غلبه بر احساسات است که شما را با چالش مواجه می‌کند. بدون کنترل ترس و طمع نمی‌توانید قضاوت صحیحی از بازار داشته باشید، از این رو دانش شما هم زیاد به کارتان نخواهد آمد. روانشناسی معامله گری باعث می‌شود تا تمام توان شما برای پیش‌بینی قیمت کارایی داشته باشد. در این شرایط دیگر تحت هیچ شرایطی از اولویت‌ها و روش تحلیلی خود بازار جدا نخواهید شد. در حقیقت حتی در بدترین شرایط بازار هم به اصول معاملاتی خود پایبند هستید و این همان پازل گم‌شده‌ای است که برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای نیاز است. اکنون که اهمیت این موضوع را درک کرده‌اید، باید بیشتر به دنبال تسلط بر آن باشید.

روانشناسی ترید چگونه به حرفه ای شدن در ترید کمک میکند؟ 2
روانشناسی ترید چگونه به حرفه ای شدن در ترید کمک میکند؟ 3