سه‌شنبه 29 خرداد 1403

رکورد اشتغال پس از انقلاب توسط دولت سیزدهم شکسته شد / نرخ بیکاری به 7.6 درصد رسید

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
رکورد اشتغال پس از انقلاب توسط دولت سیزدهم شکسته شد / نرخ بیکاری به 7.6 درصد رسید

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - مرضیه کوثری: اهمیت نرخ بیکاری برای هر دولتی از این جهت است که یک قسمت از تاثیر آن، بر رشد اقتصادی کشور نمایش داده می‌شود. هرچه نیروی متخصص به کار گرفته شود و برای افزایش اشتغال آن‌ها تلاش بیشتری صورت بگیرد، ثمره آن درنهایت در رشد تولید و چرخش اقتصاد کشور مشخص می‌شود. نوسانات نرخ بیکاری در اقتصاد ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در بین سال‌های 1357...

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - مرضیه کوثری: اهمیت نرخ بیکاری برای هر دولتی از این جهت است که یک قسمت از تاثیر آن، بر رشد اقتصادی کشور نمایش داده می‌شود. هرچه نیروی متخصص به کار گرفته شود و برای افزایش اشتغال آن‌ها تلاش بیشتری صورت بگیرد، ثمره آن درنهایت در رشد تولید و چرخش اقتصاد کشور مشخص می‌شود.

نوسانات نرخ بیکاری در اقتصاد ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در بین سال‌های 1357 تا 1392 نشان می‌دهد نرخ بیکاری در کشور همواره بیشتر از 9 درصد بوده و در نهایت به 12 درصد در سال 1395 رسیده است. این نرخ در اواخر سال‌های دولت دوازدهم روند نزولی پیدا کرد. این روند نزولی در دولت سیزدهم ادامه‌دار بود و به حدی رسید که در سال گذشته به کمتر از 8 درصد رسید و کمترین میزان آن در حداقل چهار دهه اخیر به ثبت رسید.

نرخ بیکاری در سال 1402 رقم 7.6 درصد اعلام شد و بر اساس گزارش‌ها خالص شغل ایجاد شده توسط دولت در سال گذشته 775 هزار نفر بود.

ثبت این رکورد در دولت سیزدهم هنگامی محل تعجب نیست که مشخص می‌شود در طی 2 سال و نیم کشورداری این دولت، بیش از 7000 کارخانه احیا شد و چندین نیروگاه تولید برق تکمیل و شروع به کار کرد.

باتوجه به روند نزولی نرخ بیکاری در 6 سال اخیر و دقت به این موضوع که پس از چند دهه، کمترین میزان نرخ بیکاری به ثبت رسیده است، لازم است که دولت چهاردهم در راستای ادامه این رویه اهتمام ویژه داشته باشد؛ زیرا از یک طرف افزایش نرخ بیکاری قدرت خرید مردم را کم کرده، کسب و کار‌ها را کوچک می‌کند و هزینه‌های دولت را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر، نرخ بیکاری پایین این موضوع را از جامعه منعکس می‌کند که بسیاری از شهروندان درآمد خوب و مطمئنی دارند و می‌توانند تمام نیاز‌های خود را مرتفع کنند.

رکورد اشتغال پس از انقلاب توسط دولت سیزدهم شکسته شد / نرخ بیکاری به 7.6 درصد رسید 2