شنبه 1 اردیبهشت 1403

زاهد حسن، برگزیده جایزه مصطفی را بیشتر بشناسیم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
زاهد حسن، برگزیده جایزه مصطفی را بیشتر بشناسیم

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جایزه مصطفی (ص) جایزه‌ای است که از سوی ایران به صورت دوسالانه در حال برگزاری است و به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود که دارای اثری نوآورانه در مرز‌های دانش داشته و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت شدند تعلق می‌گیرد. اعطای جایزه مصطفی (ص) در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته مسلمان و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی و فناوری جهان اسلام، همچنین به عنوان یکی از نماد‌های شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و امسال چهارمین دوره این رویداد در هفته وحدت برگزار می‌شود. یکی از جایزه‌های این دوره برای دانشمندان مسلمان غیرمقیم کشورهای اسلامی به صورت مشترک به کامران وفا و زاهد حسن تعلق می‌گیرد. زاهد حسن را بیشتر بشناسیم:

پروفسور زاهد حسن برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2021 متولد سال 1971 در بنگلادش و استاد فیزیک دانشگاه پرینستون است که در حوزه فیزیک کوانتوم با داشتن اثر نیمه فلز‌های فرمیون ویل در این دوره از برگزاری جایزه انتخاب شده است. فرمیون‌های ویل اثری که این دانشمند ارایه داده، فرمیون‌های کایرال بدون جرم هستند که مفهوم ریاضی یک اسپینور ویل را تجسم می‌بخشند، چرخندگان ویل به نوبه خود نقش مهمی در نظریه میدان کوانتومی و مدل استاندارد ایفا میکنند، جایی که آن‌ها در نظریه میدان کوانتومی بلوک سازنده فرمیون‌ها هستند.

اسپینور‌های ویل یک راه حل برای معادله دیراک است که توسط هرمان ویل به دست آمده است، معادله ویل نامیده می‌شود. فرمیون‌های ویل ممکن است به عنوان شبه ذرات در حال ظهور در یک سیستم ماده متراکم با انرژی کم درک شوند. اولین حالت مایع (غیر الکترونیکی) که پیشنهاد می‌شود، دارای تحریکی نوظهور، اما خنثی است و از لحاظ نظری ناهنجاری کایرال سیال فوق مایع را به عنوان مشاهده نقاط فرمی در مرحله ابرسیال هلیوم -3 A تفسیر کرده است. یک نیم فلز ویل یک کریستال حالت جامد است که تحریکات کم انرژی آن فرمیون‌های ویل است که بار الکتریکی را حتی در دمای اتاق حمل می‌کند. یک نیمه فلزی ویل امکان ایجاد فرمیون‌های ویل را در سیستم‌های الکترونیکی فراهم می‌کند. در 16 ژوئیه 2015 اولین مشاهدات آزمایشی قوس‌های نیمه فرمی ویل فرمیون و توپولوژیکی قوس فرمی در یک ولتاژ ولتاژ آرسنید تانتالوم (TaAs) از نوع کریستال متقارن انجام شد.

هر دو حالت فرمیون ویل و قوس فرمی با استفاده از تصویربرداری الکترونیکی مستقیم با استفاده از ARPES مشاهده شد، که برای اولین بار ویژگی توپولوژیکی آن را مشخص کرد. این کشف بر اساس پیش‌بینی‌های نظری قبلی ارائه شده در نوامبر 2014 توسط تیمی به رهبری دانشمند بنگلادشی حسن زاهد ساخته شده است.

آرسنید تانتال کریستالی (TaAs) اولین نیمه فلزی فرمیون ویل توپولوژیکی کشف شده است که دارای قوس‌های فرمی سطح توپولوژیکی است که در آن فرمیون ویل در امتداد خط پیشنهاد اولیه توسط شاه ماهی بارگیری می‌شود. فرمیون الکترونیکی ویل نه تنها شارژ می‌شود بلکه در دمای اتاق که هیچ حالت فوق سیال یا مایع شناخته شده‌ای وجود ندارد، پایدار است.